هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی به لحاظ میزان توجه به مهارتهای زندگی مستقل بود.روش پژوهش تحلیل محتوا بوده، جامعه و نمونه آماری پژوهش را کلیهی کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی (30 جلد، تألیف سال 1388، در 10 ماده درسی) تشکیل داده، که بهصورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی به لحاظ میزان توجه به مهارتهای زندگی مستقل بود.روش پژوهش تحلیل محتوا بوده، جامعه و نمونه آماری پژوهش را کلیهی کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی (30 جلد، تألیف سال 1388، در 10 ماده درسی) تشکیل داده، که بهصورت نمونهی تمام شمار انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی بود و دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و بهوسیلۀ نرمافزار آماری spss تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها نشان داد که میزان توجه کتابهای درسی در مادههای درسی به آموزش مهارتهای زندگی متفاوت است، 54/8 درصد کتابها به آموزش این مهارت پرداختهاند که بهصورت جداگانه بیشترین سهم، مربوط به مهارتهای اجتماعی (6/26 درصد) و مهارتهای شغلیابی (4/23 درصد) و کمترین میزان مربوط به مهارتهای پرورش و مراقبت از کودک (9/0 درصد) و مهارتهای حقوقی (8/0 درصد) است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی بهگونهای متفاوت به آموزش مهارتهای زندگی توجه دارند، به بعضی از مهارتها توجه بیشتر و به بعضی کمترین توجه صورت گرفته است. بنابراین با توجه به اینکه هدف آموزش دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی آماده ساختن دانشآموزان برای زندگی مستقل در جامعه است، ضرورت دارد که کتابهای درسی موردبازنگری قرار گیرند.