سارا نجاتی فر؛ علی آقازیارتی؛ احمد عابدی
چکیده
رشد و توسعه هر جامعه متأثر از نیروی آموزشدیده آن جامعه بوده و شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی و فراهم کردن آنها، گامی بهسوی توسعه پایدار است. این پژوهش باهدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه ...
بیشتر
رشد و توسعه هر جامعه متأثر از نیروی آموزشدیده آن جامعه بوده و شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی و فراهم کردن آنها، گامی بهسوی توسعه پایدار است. این پژوهش باهدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول مدارس استعداد درخشان شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونه پژوهش بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و پس از مصاحبه با 20 دانشآموز، عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی شناسایی گردید. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کدهای باز حول 168 مفهوم، کدهای محوری شامل 21 مفهوم و کدهای انتخابی در 5 مفهوم تحت عناوین عوامل مدرسهای، عوامل فردی، عوامل خانوادگی، نگرش نسبت به تیزهوشی و مشکلات جامعه در برخورد با تیزهوشان و نبود برنامه نگهداشت تیزهوشان (برنامههای جامع از تحصیل تا اشتغال) شناسایی و استخراج گردید. رضایتمندی تحصیلی ابزار مطلوبی برای ارزیابی مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش محسوب میشود و عوامل متعددی دانشآموز را در ادامه مسیر زندگی تحصیلی و ارتقاء رضایت تحصیلی تقویت مینماید.