مرضیه اسلامیان؛ سید رسول عمادی
چکیده
اختلالهای یادگیری باعث بروز چالشهای متعددی در حوزه تحصیلی دانشآموزان شده و بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان اثر منفی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
اختلالهای یادگیری باعث بروز چالشهای متعددی در حوزه تحصیلی دانشآموزان شده و بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان اثر منفی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه سوم ابتدائی دارای اختلال یادگیری شهرستان اسلامآباد غرب (استان کرمانشاه) بود. از بین دانشآموزان پایه سوم نمونهای هدفمند به تعداد 34 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (17 نفر) و گواه (17 نفر) جایگذاری شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن کرمینوری و مرادی (1384) و آزمون نوشتن محقق ساخته (1397) بود. برای گروه آزمایش 11 جلسه تدریس و تمرین بهصورت تکلیفمحور، اجرا شد و گروه گواه در صف انتظار باقی ماند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش تکلیفمحور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری تأثیر معناداری داشت. بر اساس نتایج میتوان گفت که آموزش تکلیفمحور باعث بهبود و پیشرفت مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری شد. ازاینرو پیشنهاد میشود معلمان دوره ابتدایی از روش آموزش تکلیفمحور برای دانشآموزانی که دارای اختلال خواندن و نوشتن هستند، استفاده کنند.