نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی، سازگاری اجتماعی و تحصیلی بر اساس سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی در دانشجویان با آسیب بینایی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. شرکتکنندگان این پژوهش شامل 211 نفر از دانشجویان با آسیب بینایی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی کلیه دانشگاههای کشور در سال تحصیلی 97 – 1396 بودند که بر اساس روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش، هر یک از شرکتکنندگان مقیاس ابعاد دلبستگی کولینز (1996)، مقیاس کوتاه ترس از ارزیابی منفی لری (1983) و خرده مقیاسهای سازگاری اجتماعی و تحصیلی پرسشنامه سازگاری دانشجویان با دانشگاه بیکر و سیریک (1984) را تکمیل نمودند. روش تحلیل دادهها تحلیل واریانس چندمتغیره بود. یافتهها نشان داد در تمامی متغیرهای پژوهش میان دانشجویان پیشرفت تحصیلی بالا و پایین تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P). همچنین در اضطراب و اجتناب دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی و سازگاری اجتماعی میان دانشجویان پیشرفت تحصیلی متوسط و پایین تفاوت معنیداری وجود داشته است. در گروههای پیشرفت تحصیلی بالا و متوسط هم تفاوت در تمامی متغیرها به جز اجتناب دلبستگی و سازگاری تحصیلی معنیدار بود. با توجه به اینکه افراد با آسیب بینایی به لحاظ دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی و سازگاری با مسائل بیشتری نسبت به افراد بینا مواجه هستند، از سوی دیگر در دنیای پیشرفته امروزی یکی از علائم موفقیت فرد، پیشرفت تحصیلی اوست، از این رو توجه به حمایتهای اجتماعی دانشجویان با آسیب بینایی در راستای پیشرفت تحصیلی آنها الزامی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparative study of attachment dimensions, fear of negative evaluation, social and academic adjustment based on academic achievement in students with visual impairment
نویسندگان [English]
- fahimeh rezaeipour 1
- Taghi Jabbareefar 2
- Kazem Barzegarbafrouee 3
1 M.A. in Educational Psychology, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare the dimensions of attachment, fear of negative evaluation, social and academic adjustment based on different levels of academic achievement in students with visual impairment. Descriptive research design was causal-comparative. Participants of this study included 211 people of students with visual impairment in undergraduate and postgraduate degrees in all universities of the country during the academic year of 1396 - 97. The snowball method was selected. In order to collect the research data, each participant completed the Collins' Attachment Scale (1996), A brief version of the Fear of Negative Evaluation Leary (1983) and Social and Academic Adjustment Subscales of the Student Adaptation to College Questionnaire Baker and Siryk (1984). Data analysis method was multivariate analysis of variance. The results showed that there was a significant difference between students in high and low academic achievement in all research variables (p<0/05). Also, there was a significant difference in anxiety and avoidance of attachment, fear of negative evaluation and social adjustment among students with moderate and lower academic achievement. In high and moderate educational groups, the differences in all variables were significant except for avoiding attachment and academic adjustment. Considering that people with visual impairment have an attachment, fear of negative evaluation and adjustment with more problems than sighted people, on the other hand, in today's advanced world, one of the symptoms of a person's success is his academic achievement, hence attention Social support for students with visual impairment is essential to their academic achievement.
کلیدواژهها [English]
- Attachment dimensions
- Fear of negative evaluation
- Social and Academic adjustment
- Academic achievement
- Visual impairment