نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
2 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
چکیده
بیشتر کودکان دارای اختلال یادگیری خاص، انواع مشکلهای اجتماعی را در مدرسه تجربه میکنند، تکرار تجربههای منفی در کلاس درس و تعامل نادرست با همسالان، مشکلهای عاطفی و رفتاری را فراهم میکند که زمینهساز کاهش شایستگی اجتماعی در دانشآموزان است؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تأثیرگذاری مهارتآموزی بر پایهی الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی در راستای بهبود شایستگیهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهپژوهشی، شامل تمامی دانشآموزان (تقریباً 50 نفر) دختر دارای اختلال یادگیری خاص دورهی ابتدایی، (پایههای اول تا چهارم) شهرستان ابرکوه (استان یزد) در سال تحصیلی 1398 بود. از جامعه مورد نظر، 16 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو (گروه آزمایش، 8 نفر وگروه کنترل، 8 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 47 سؤالی شایستگی اجتماعی فلنر، لیس و فلیپس (1990) بود. بعد از اجرای پیشآزمون، برنامه مهارتآموزی، بر اساس الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی داج (1993) طی 14 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. در جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چند متغیری بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش استفاده شد. نتایج بهدستآمده از این پژوهش، نشان داد که آموزش الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی در افزایش شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر دارای اختلالهای یادگیری، در سطح 001/0 معنیدار است.درمجموع نتایج حاصل از این پژوهش، کارایی آموزش الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی را در افزایش شایستگی اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص را مورد تأیید قرار داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Skills Training Based on Social Information Processing Model on Social Competence of Female Students with Special Learning Disability
نویسندگان [English]
- fateme fattahi 1
- Mahnaz Akhavan Tafti 2
- Zahra Hashemi 2
1 Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University
چکیده [English]
Most children with special learning disabilities experience a variety of social problems at school. Repetition of negative experiences in the classroom and improper interaction with peers provide emotional and behavioral problems that lead to decreased social competence in students. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of skills training based on the social information processing model to improve the social competencies of students with special learning disabilities. This research was a Semi- experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The research population included all elementary girl students with a special learning disability (first to fourth grades) in Abarkooh city (Yazd Province) in the academic year 1398. From the target population, 16 students were selected as a sample using the available sampling method and were randomly divided into two (experimental 8 people and control group 8 people). The research tool was the 47-item social competence questionnaire of Flener, Lease & Philips (1990). After the pre-test, the intervention program Based on Dodge's (1993) Social Information Processing Model for 14 sessions was implemented for the experimental group. Post-test was performed for both groups after the intervention. To analyze the data, univariate and multivariate analysis of covariance was used to test the research hypotheses. The results showed that training based on the social information processing model was in increasing the social competence of students with special learning disabilities at a level of 0.001. In general, the results of this study showed the efficiency of the social information processing model in increasing the social competence of students with special learning disabilities.
کلیدواژهها [English]
- Social Competence
- Special Learning Disabilities
- Social Information Processing Model