منابع
ابراهیمی دهشیری، وجیهه؛ مظاهری، محمدعلی و طهماسبیان، کارینه. (1390). اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی – رفتاری در کاهش ترس از شب کودکان. علوم رفتاری، 5 (3): 259 – 253.
اخواست، آسیه؛ بهرامی، هادی؛ پور محمدرضای تجریشی، معصومه و بیگلریان، اکبر. ( 1388). تأثیر بازیهای آموزشی در میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزش پذیر، مجله پژوهشی توانبخشی،(3)9، 17-8.
آزادی، مریم؛ تقوایی، داوود و چهرهای، شیما. (1394). اثربخشی درمان نوروفیدبک بر عملکرد دانشآموزان دورۀ دبستان دارای اختلال یادگیری در مقیاسهای آزمون هوشی وکسلرکودکان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 16(4)، 23-31.
امیر، فاطمه؛ حسنآبادی، حسن؛ اصغری نکاح، سید محسن و طبیبی، زهرا. (1391). بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد - کودک (CPRT) بر سبکهای فرزند پروری. مشاوره و رواندرمانی خانواده، 1 (4)، 489– 473.
اوبالاسی، آناهیتا و حسینی نسب، سید داوود. (1393). بررسی تأثیر آموزش روش مونته سوری بر خلاقیت کودکان پیشدبستانی 4 و 5 ساله شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 7 (28)، 98-71
بابایی، مهناز؛ یزدی، سیده منور و حسینیان، سیمین. (1390). بررسی اثربخشی بازیدرمانی گروهی با رهنمود بر اختلال سلوک دانشآموزان دبستانی. اندیشههای نوین تربیتی، 7 (1) ، 64 – 49.
بهرامی، علیرضا. (1390). اثربخشی بازیهای توپی غیر توپی بر کاهش نشانگان اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی دانشآموزان پسر 11- 9 ساله شهر اراک. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک، 15 (5)، 9 – 1.
تقیزاده، شیوا. (1391). اثربخشی نوروفیدبک بر علائم نارساخوانی در کودکان مبتلابه نارساخوانی: با تأکید بر فرضیه نقض دوگانه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
جدیدی، مهدی و عابدی، احمد. (1390). انطباق و هنجاریابی پرسشنامه نوروسایکولوژی کانرز بر کودکان 5 تا 12 سال شهر اصفهان. مجله رویکردهای نوین آموزشی، 3(1)، 56 – 71.
جنتیان، سیما؛ نوری، ابوالقاسم؛ شفتی، سید عباس و مولوی، حسین. ( 1387). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری برشدت علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه در دانشآموزان پسر 9 تا 11 ساله مبتلابه ADHD. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری، (12) 8، 118-109.
جنقو، الهام؛ همتی، بابک و جعفرزاده داشبلاغ، حسن. (1398). اثربخشی بازیدرمانی بر بهبود سرعت پردازش اطلاعات و پردازش اجتماعی / هیجانی در دانشآموزان مبتلابه اختلال یادگیری خاص خواندن، مجله ناتوانیهای یادگیری، 9(1)، 71-91.
جهانیان، امیر و فولادچنگ، محبوبه. (1392). تأثیر روش آموزش نوروفیدبک بر تقویت توانایی حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه اول تا ششم دوره ابتدایی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری 5(2)، 65-85.
خاکساریان، مجتبی؛(1399). مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی مبتلایان به بیشفعالی و صرع. مجله علمی پژوهشی یافته. ۲۲ (۱)، ۱۳-۲۴.
خانجانی، زینب و مهدویان، هوشنگ. (1391). اثربخشی نوروفیدبک بر بهبود علائم نارساخوانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تبریز 34(2): 31-39.
دادستان، پریرخ؛ بیات، مریم و عسگری، علی. (1388). تأثیر بازی درمانگری کودک محور بر کاهش مشکلات برونی سازه شده کودکان، مجله علوم رفتاری، 3(4): 264 – 257.
ذوالمجد، آنیا؛ برجعلی، احمد و آرین، خدیجه. (1386). تأثیر شن بازیدرمانی بر رفتارهای پرخاشگرانه پسران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7 (2)، 168 – 155.
زارعی، مهدی و احمدی، سونیا. (1386). اثربخشی بازیدرمانی به شیوه رفتاری- شناختی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان. روان شناسی کاربردی، 1 (3)، 28 – 18.
سجادی، سید علیرضا؛ آخوندپورمنطقی، علی و هاشمیان، پیمان. (1393). بررسی اثربخشی نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شماره 5، 719- 726.
سلطانی، سکینه. (1396). اثربخشی نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان با اختلال ریاضی. اندیشههای نوین تربیتی 13(4)، 173-188.
سلیمانی، اسماعیل. (1392). اثربخشی کارکردهای اجرایی و بازیدرمانی مبتنی بر توجه در بهبود ویژگیهای عصب-
روانشناختی و تحصیلی دانش آموزان ناتوان در ریاضی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
صادقی، احمد؛ ربیعی، محمد و عابدی، محمدرضا.(1390). روا سازی و اعتبار یابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلرکودکان. روانشناسی تحولی :روانشناسی ایرانی، 7(28)، 377-386.
عبد خدائی، محمد سعید وصادقی اردو بادی، آفرین. (1390). بررسی میزان اضطراب جدایی کودکان و اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد رفتاری- شناختی بر کاهش آن. مجله روانشناسی بالینی، 4 (12)، 58 – 51.
عزیزی، امیر، میر دریکوند، فضل اله، سپه وندی، محمدعلی. (1396). مقایسه تأثیر توانبخشی شناختی، نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی - رفتاری بر ادراک دیداری حرکتی در دانشآموزان ابتدایی مبتلابه اختلال یادگیری خاص. فصلنامه علمی پژوهشی عصب روانشناسی. 2(8)، 101- 116.
علیدوستی شهرکی، نجمه و عسگری، کریم. (1395). اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر بهبود حافظه فعال دانشآموزان نارساخوان: پژوهش مورد منفرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 18(1)، 105-121.
فتح ا... پور، لیلا؛ بابا پور خیرالدینی، جلیل؛ مهدویان، هوشنگ و بافنده، حسن. (1392). مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و روش چند حسی فرنالد بر هوش کودکان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری 2(4)، 103-123.
فرحزادی، مریم؛ زارع بهرامآبادی، مهدی و محمدی فر، محمدعلی. (1390). اثربخشی بازیدرمانی گشتالتی در کاهش هراس اجتماعی. روانشناسی تحولی، 7 (28)، 395 – 387.
مددی زواره، سارا؛ کامکار، منوچهر و گلپرور، محسن. (1386). تأثیر بازی بر عزتنفس دانشآموزان نابینای آموزشگاه ابا بصیر اصفهان. دانش و پژوهش درروان شناسی، 8 (33)، 14 – 1.
نائینیپور، ندا؛ نظری، محمدعلی؛ علیزاده زارعی، مهدی و کمالی، محمد. (1392). تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد تعادلی و توجه انتقالی کودکان مبتلابه اختلال خواندن. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(2): 185-196.
نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1392). مقایسه اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی و بازیدرمانی در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلابه نارسایی در حساب. روانشناسی بالینی. 5(4)، 1-16.
نریمانی، محمد؛ پوراسمعلی، اصغر؛ عندلیب کورایم، مرتضی و آقاجانی، سیفالله. (1391). مقایسه عملکرد استروپ در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با دانشآموزان عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(1)، 158 – 138.
یارمحمدزاده، پیمان و فخیمی حسین زاد، کبری. (1398). بررسی تأثیر تدریس به روش مونته سوری بر خودانگاره و انگیزش در دانشآموزان پسر پایه اوّل ابتدایی شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 12 (45)، 50-31.
Aviv, T. L. M. Katz, Y. J., & Berant, E. (2020). The Contribution of Therapeutic Horseback Riding to the Improvement of Executive Functions and Self-Esteem Among Children With ADHD. Journal of Attention Disorders, 1087054720925898
Alabdulakareem, E., & Jamjoom, M. (2020). Computer-assisted learning for improving ADHD individuals’ executive functions through gamified interventions: A review. Entertainment Computing, 33, 100341.
Arns, M., Drinkenburg, W., & Kenemans, J. L. (2012). The effects of qeeg-informed neurofeedback in adhd: An open-label pilot study. Applied psychophysiology andbiofeedback, 37(3): 171-180.
Berninger, V. W., Raskind, W., Richards, T., Abbott, R., & Stock, P. (2008). A multidisciplinary approach to understanding developmental dyslexia within working-memory architecture: Genotypes, phenotypes, brain, and instruction. Developmental neuropsychology, 33(6), 707-744.
Bulthé, J., Prinsen, J., Vanderauwera, J., Duyck, S., Daniels, N., Gillebert, C. R., Mantini, D., Op. de. Beeck, H. & De Smedt, B. (2019). Multi-method brain imaging reveals impaired representations of number as well as altered connectivity in adults with dyscalculia. Neuroimage, 190, 289-302.
Drisko, J., Corvino, P., Kelly, L., & Nielson, J. (2020). Is Individual Child Play Therapy Effective?. Research on Social Work Practice, 30(7), 715-723
Gordon, S., Todder, D., Deutsch, I., Garbi, D., Alkobi, O., Shriki, O., ... & Meiran, N. (2020). Effects of neurofeedback and working memory-combined training on executive functions in healthy young adults. Psychological research, 84(6), 1586-1609.
Johnson, E. S., Clohessy, A. B., & Chakravarthy, P. (2021). A self-regulated learner framework for students with learning disabilities and math anxiety. Intervention in School and Clinic, 56(3), 163-171.
Johnstone, S. J., Roodenrys, S. J., Johnson, K., Bonfield, R., Bennett, S. J. (2017). Gamebased combined cognitive and neurofeedback training using focus reduces symptomseverity in children with diagnosed AD/HD and subclinical AD/HD. International Journal of Psychophysiology, 116, 32-44.
Karamalian, M., Haghayegh, S. A., & Rahimi Pardanjani, S. (2020). The effectiveness of child-centered game therapy on working memory and processing speed of children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 9(2), 95-115.
Karande, S., Mahajan, V., Kulkarni, M. 2009. Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian J Med Sci 63: 382-391.
Lambert, M. C., Cullinan, D., Epstein, M. H., & Martin, J. (2021). Differences between students with emotional disturbance, learning disabilities, and without disabilities on the five dimensions of emotional disturbance. Journal of Applied School Psychology, 1-16.
Lee, E.J., Jung, C.H. (2017). Additive effects of neurofeedback on the treatment of ADHD: A randomized controlled study. Asian Journal of Psychiatry, 25, 16-21.
Louick, R., & Scanlon, D. (2021). Sustained feelings of success and agency: Keys to literacy motivation among adolescents with learning disabilities. Exceptionality, 29(1), 1-15.
Martini, S., Schiltz, C., Fischbach, A., & Ugen, S. (2021). Identifying math and reading difficulties of multilingual children: Effects of different cut-offs and reference groups. In Diversity Dimensions in Mathematics and Language Learning (pp. 200-228). De Gruyter
Mekkawy, L. (2021). Efficacy of neurofeedback as a treatment modality for children in the autistic spectrum. Bulletin of the National Research Centre, 45(1), 1-7.
Mercurio, L. Y., Amanullah, S., Gill, N., & Gjelsvik, A. (2021). Children with ADHD engage in less physical activity. Journal of attention disorders, 25(8), 1187-1195
Monastra, V.J., Lynn, S., Linden, M., Lubar, J.F., Gruzelier, J., & LaVaque, T.J. (2005). Electroencephalographic Biofeedback in the Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Applied Psychophysiology Biofeedback, 30(2), 95-114.
Nooripour, R., Hosseinian, S., Afrouz, G. A., & Bakhshani, N. M. (2018). Effectiveness of neurofeedback on executive functions and tendency toward high-risk behaviors in adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. International Journal of High Risk Behaviors and Addiction, 7(4).
Perelmutter, B., McGregor, K. K., & Gordon, K. R. (2017). Assistive technology interventions for adolescents and adults with learning disabilities: An evidence-based systematic review and meta-analysis. Computers & Education, 114(3), 139-163.
Rathnakumar, D. (2020). Play Therapy and Children with Intellectual Disability. Shanlax International Journal of Education, 8(2), 35-42.
Rogel, A., Loomis, A. M., Hamlin, E., Hodgdon, H., Spinazzola, J., & van der Kolk, B. (2020). The impact of neurofeedback training on children with developmental trauma: A randomized controlled study. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy.
Scorzato, I., Zaninotto, L., Romano, M., Menardi, C., Cavedon, L., Pegoraro, A., ... & Coppiello, D. (2017). Effects of dog-assisted therapy on communication and basic social skills of adults with intellectual disabilities: a pilot study. Intellectual and developmental disabilities, 55(3), 125-139.
Shereena, E. A., Gupta, R. K., Bennett, C. N., Sagar, K. J. V., & Rajeswaran, J. (2019). EEG neurofeedback training in children with attention deficit/hyperactivity disorder: a cognitive and behavioral outcome study. Clinical EEG and neuroscience, 50(4), 242-255
Shuai, L., Wang, Y., Li, W., Wilson, A., Wang, S., Chen, R., & Zhang, J. (2020). Executive Function Training for Preschool Children With ADHD: A Randomized Controlled Trial. Journal of Attention Disorders, 1087054720956723
Tatsiopoulou, P., Porfyri, G. N., Bonti, E., & Diakogiannis, I. (2021). Priorities in the Interdisciplinary Approach of Specific Learning Disorders (SLD) in Children with Type I Diabetes Mellitus (T1DM). From Theory to Practice. Brain Sciences, 11(1), 4
Van Hoogdalem, L. E., Feijs, H. M., Bramer, W. M., Ismail, S. Y., & van Dongen, J. D. (2020). The effectiveness of neurofeedback therapy as an alternative treatment for autism spectrum disorders in children: A systematic review. Journal of Psychophysiolog
Wigton, N. L., & Krigbaum, G. (2019). Attention, executive function, behavior, and electrocortical function, significantly improved with 19-channel z-score neurofeedback in a clinical setting: A pilot study. Journal of attention disorders, 23(4), 398-408.