نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران

2 هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش رابطه تنظیم هیجان با امیدواری و ارتباط همدلانه مادران دارای کودک اُتیسم است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهشی شامل کلیه مادران دارای کودک اُتیسم در منطقه 5 تهران بود که به مراکز مشاوره مراجعه کردند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و با توجه به تعداد متغیرها و مؤلفه‌ها تعداد 230 نفر به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه تنظیم هیجان گروس (2003)، پرسش‌نامه امیدواری اشنایدر (1991) و پرسش‌نامه ارتباط همدلانه دیوس (1983) بود. یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل دادها نشان داد که بین تنظیم هیجان با امیدواری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0/05). همچنین نتایج نشان‌داد بین تنظیم هیجان با ارتباط همدلانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0/05) و درنهایت بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مؤلفه‌های امیدواری و ارتباط همدلانه بر اساس مؤلفه‌های تنظیم پیش‌بینی شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، در مؤلفه‌های تنظیم هیجان و امیدواری و ارتباط همدلانه، مادران دارای کودک اتیستیک با مؤلفه‌ها ارتباط مثبت دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Determining the Role of Relationship between Emotion Regulation and Hope and Empathetic Relationship of Mothers with Autistic Children

نویسندگان [English]

  • Nasim Farnoodisn 1
  • nezam hashemi 2

1 Islamic Azad university, Science and Research Branch of Tehran

2 Faculty of Amin University of Law Enforcement Sciences

چکیده [English]

Purpose: Autism is a pervasive developmental disorder whose sufferers have three main ­characteristics: socialization disorder, impaired verbal and nonverbal communication, and limited and repetitive patterns of behavior. The aim of this study was to investigate the relationship between emotion regulation on hope and the empathetic relationship between mothers with autistic children. Materials: The research method was descriptive-correlational and the research population included all mothers with autistic children in District 5 of Tehran, who were referred to counseling centers. Using the available sampling method and according to the number of variables and components, 230 people were selected as the sample group. Research tools for data collection included Gross Emotion Regulation Questionnaire (2003), Schneider Hope Questionnaire (1991), and Davis Empathy Communication Questionnaire (1983). Results: The results of data analysis showed that there is a positive and significant relationship between emotion regulation and hope (p<0.05). Also, the results showed that there is a positive and significant relationship between emotion regulation and empathetic relationship (p<0.05). Discussion and conclusion: finally based on the results of regression analysis, the components of hope and empathetic communication were predicted based on the components of regulation. According to the findings, mothers with autistic children have a positive relationship with each other in the components of emotion regulation and hope, and empathetic communication.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism
  • Empathetic Communication
  • Hope
  • Emotion Regulation
منابع
ابوالقاسمی.عباس، (1398). اعتبار یابی و روایی مقیاس بهره همدلی برای دانش‌آموزان دبیرستانی، مطالعات روان‌شناختی، 5 (4).
جعفری. هانیه، (1397). مقایسه ابعاد دل‌بستگی و راهبردهای تنظیم هیجان در مردان هم‌جنس‌خواه هلندی، ایرانی مقیم و مهاجر (مطالعه بین فرهنگی)، دانشگاه علم و فرهنگ تهران.
حاتمی. شهین، (1399). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده با شادکامی و امید به زندگی در سالمندان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
خدابخش. محمدرضا، منصوری. پروین، (1391). رابطه عفو با همدلی در دانشجویان پزشکی و پرستاری. فصلنامه‌ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، 18 (2)، 36-25.
بیرامی. منصور، اکبری. ابراهیم، قاسم‌پور. عبدالله، عظیمی. زینب، (1391). بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مولفه‌های تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار. مطالعات روانشناسی بالینی. شماره 8. سال دوم. صفحات 43 تا 69.
صفاری‌نیا و ملکان (1397). ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻤﺪﻟﻲ دﻳﻮﻳﺲ ﻫنجاریابی.
فراهانی. منصوره، صالحی. تهمینه، عرب عامری. زهرا، حاجی بابایی. فاطمه، حسینی آغا. فاطمه، غفاری. فاطمه، (1395). بررسی همدلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران. اخلاق و تاریخ پزشکی. ۹ (۴) :۵۶-۶۷
فروزش یکتا. فاطمه، یعقوبی. حمید، موتابی. فرشته، روشن. رسول، غلامی فشارکی. محمد، عبدالله. امیدی، (۱۳۹۷). تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر پریشانی روان‌شناختی، تنظیم هیجان و ارتقای رضایت زناشویی زنان سازگار، فصلنامه مطالعات روان‌شناسی بالینی، ۸ (۳۱)، ۶۷-۹۰.
قاسم‌پور. ع، ایل بیگی. ر، حسن زاده. ش، (1391). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان در یک نمونه ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان، 724-722.
کاظمی. عاطفه، شریفی فرد. امل، (1400). مقایسه شفقت خود، انعطاف‌پذیری کنشی و بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان طیف اتیسم با مادران کودکان عادی. فصلنامه ایده‌های نوین روان‌شناسی. ۸ (۱۲) :۱-۱۴.
گلزاری. محمود، (1386). اعتباریابی مقیاس امید اشنایدر ، (چاپ نشده)، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
نظامی پور. پورالهام، احدی. حسن، (1395). تاثیر راهبردهای تنظیم هیجان شناختی بر رابطه بین ویژگی های شخصیتی و کیفیت زندگی بیماران دیالیزی، مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دوره  10، شماره  2؛ صفحه 71 - 80.
Abdi, S., Babapoor, J., & Fathi, H. (2011). Relationship between cognitive emotion regulation styles and general health among university students.‏
Annabestani, S., & Naemi, A. (2019). Effectiveness of Positive Thinking traning on Self-Compassion and Life expectancy in Mothers of Children with autism.‏
Brandler, W. M., Antaki, D., Gujral, M., Kleiber, M. L., Whitney, J., Maile, M. S.,...& Sebat, J. (2018). Paternally inherited cis-regulatory structural variants are associated with autism. Science360(6386), 327-331.‏
Chu, H. C., Tsai, W. W. J., Liao, M. J., Chen, Y. M., & Chen, J. Y. (2020). Supporting E-Learning with Emotion Regulation for Students with Autism Spectrum Disorder. Educational Technology & Society23(4), 124-146.‏
Davis, M. H. (1983a). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of personality and social psychology44(1), 113.‏
Davis, M. H. (1983b). Empathic concern and the Muscular Dystrophy Telethon. Personality and Social Psychology Bulletin, 9, 223-229.
Drysdale, M. T., & McBeath, M. (2014). Exploring Hope, Self-Efficacy, Procrastination, and Study Skills between Cooperative and Non-Cooperative Education Students. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education15(1), 69-79.‏
Gratz, K. L., Rosenthal, M. Z., Tull, M. T., Lejuez, C. W., & Gunderson, J. G. (2006). An experimental investigation of emotion dysregulation in borderline personality disorder. Journal of abnormal psychology115(4), 850.‏
Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current directions in psychological science10(6), 214-219.‏
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85: 348-362.
Kwon, P., Birrueta, M., Faust, E., & Brown, E. R. (2015). The role of hope in preventive interventions. Social and Personality Psychology Compass9(12), 696-704.‏
Łowicki, P., Zajenkowski, M., & Van Cappellen, P. (2020). It's the heart that matters: The relationships among cognitive mentalizing ability, emotional empathy, and religiosity. Personality and Individual Differences161, 109976.‏
Nayar, K., Sealock, J. M., Maltman, N., Bush, L., Cook, E. H., Davis, L. K., & Losh, M. (2021). Elevated polygenic burden for autism spectrum disorder is associated with the broad autism phenotype in mothers of individuals with autism spectrum disorder. Biological psychiatry89(5), 476-485.‏
Nedaei, A., Paghoosh, A., Sadeghi-Hosnijh, A., (2017). Relationship between Coping Strategies and Quality of Life: Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Skills. Clinical Psychology. 8(4(32)):20-5. [In Persian]
Satici, S. A. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences102, 68-73.‏
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T.,... & Harney, P. (1991). The will and the ways: development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of personality and social psychology60(4), 570.‏
Tsaousis, I., & Nikolaou, I. (2005). Exploring the relationship of emotional intelligence with physical and psychological health functioning. Stress and Health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress21(2), 77-86.‏
Weiner, D. J., Wigdor, E. M., Ripke, S., Walters, R. K., Kosmicki, J. A., Grove, J.,...& Robinson, E. B. (2017). Polygenic transmission disequilibrium confirms that common and rare variation act additively to create risk for autism spectrum disorders. Nature genetics49(7), 978-985.‏
Yavas, U., Babakus, E., & Karatepe, O. M. (2013). Does hope moderate the impact of job burnout on frontline bank employees’ in‐role and extra‐role performances?. International Journal of Bank Marketing.‏