نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 نویسنده مسئول: استادیار گروه آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان
3 دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
4 کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصورات یادگیری وعادتهای مطالعه دانشجویان با استعداهای درخشان و دانشجویان عادیانجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعة آماری شامل همه دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 242 نفر (141 نفر دانشجوی با استعدادهای درخشان و 141 نفر دانشجوی عادی) به روش هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامههای تصورات یادگیری (پردی و هاتی، 2002) و عادتهای مطالعه (پالسانی و شارما، 1989) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه از نظر تصورات یادگیری کلی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>). با وجود این، میانگین نمره دانشجویان عادی در خردهمقیاسهای یادگیری به عنوان به دست آوردن اطلاعات، یادگیری به عنوان یادآوری و استفاده از اطلاعات، به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان با استعدادهای درخشان بود (05/0P<)، میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان در خردهمقیاسهای یادگیری به عنوان تغییر شخصی، یادگیری به عنوان فرآیندی که به زمان و مکان محدود نیست و یادگیری به عنوان رشد قابلیت اجتماعی به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی بود (01/0P<) و در خردهمقیاس یادگیری به عنوان وظیفه بین دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0P>). افزون بر این یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمره عادتهای مطالعه کلی دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی است (01/0P<). همچنین در خردهمقیاسهای تقسیمبندی زمان، وضعیت فیزیکی، توانایی خواندن، یادداشت کردن و انگیزش یادگیری میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی بود (01/0P<) اما در خردهمقیاسهای حافظه، برگزاری امتحانات و تندرستی بین دو گروه تفاوت معنیداری دیده نشد (05/0P>). با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان گفت که عادتهای مطالعه مناسب مستلزم تصورات یادگیری عمیقتر است. بنابراین پیشنهاد میشود آموزش و یادگیری کاربردیتر شود تا تصورات یادگیری دانشجویان عمیقتر شود و از این طریق عادتهای مطالعه آنها بهبود یابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Conceptions of learning and Study Habits between Talented and Normal Students
نویسندگان [English]
- ghorban hemati 1
- abbas hoseinkhanzade 2
- mahbobeh taher 3
- mohammadsadegh arjomandi 4
چکیده [English]
: The aim of this study was comparing the conceptions
of learning and study habits between talented and normal students.
Method: This research was descriptive and
causal-comparative. The population included the wholetalented and normal students in Shiraz University
in the academic year of 2010-2011 among them 242 students (141talented
and 141normal) were selected through
purposeful sampling method. These students completed
Conceptions of Learning andStudy
Habits Questionnaires. The analysis
of datausing
MANOVA showed that there was no significant difference between talented
and normal students in totalconceptions of learning (p>
0.05). In spite of this, the average score of normal students in two
subscales (learning as gaining information and learning as remembering and
using information) was significantly higher than talented
students (p< 0.05). The average score of talented
students in three subscales (learning as personal change,
learning as a process that is not limited to time and space and learning as the
development of social competence) was significantly higher thannormal
students (p< 0.01). And there was no significant difference
between talented and normal students in
learning as a duty subscale (p> 0.05). Moreover the analysis of data using
MANOVA showed that there was a significant difference between talented
and normal students in study habits (p< 0.01). Also the results revealed that
in the five subscales of study habits the score of talented students was
significantly higher than normal students (p< 0.01) and
there was no significant difference between talented and normal students in
the three subscales of memory, exams and health (p>0.05). Conclusion:
It is recommended that teaching and learning
become more practical so that the study habitsimprove
کلیدواژهها [English]
- Conceptions of Learning
- Study Habits
- Talented Students
- gifted students