مقاله پژوهشی
1. بررسی نقش عوامل فردی و خانوادگی در اختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی: فراتحلیلی بر پژوهش‌های انجام شده در ایران

علی دلاور؛ آسیه ابراهیمی؛ مهرانه سلطانی

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 2-25

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1542

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور انجام فراتحلیلی بر پژوهش‌های انجام شده در زمینه عوامل فردی و خانوادگی مؤثر در اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی انجام شد. روش: بدین منظور ‌25 ‌پژوهش جمع‌آوری و پس از ورود اطلاعات به نرم افزار ‌CMA2و تحلیل حساسیت، یک پژوهش که نسبت به سایر پژوهش‌ها پرت بود از جمع پژوهش‌ها حذف و 24‌ پژوهش تحلیل شد. میانگین اندازه اثرr ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. تأثیر ‌بازی‌های ‌آموزشی ‌رایانه‌ای بر‌انگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانش‌آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی

رحیم مرادی؛ حسن ملکی

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 27-44

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1543

چکیده
   هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی‌های ‌آموزشی رایانه‌ای بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی با  ناتوانی یادگیری ریاضی بود. به همین منظور با اجرای یک پژوهش آزمایشی از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس شهر خرم آباد، 40 نفر از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. مقایسه تصورات یادگیری و عادت‌های مطالعه در بین دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی

قربان همتی علمدارلو؛ عباسعلی حسین خانزاده؛ محبوبه طاهر؛ محمدصادق ارجمندی

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 45-69

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1544

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصورات یادگیری وعادت‌های مطالعه دانشجویان با استعداهای درخشان و دانشجویان عادیانجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعة آماری شامل همه دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از بین آن‌ها نمونه­ای به حجم 242 نفر (141 نفر دانشجوی با استعدادهای درخشان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. نقش دین‌داری و تاب‌آوری در پیش‌بینی استرس زناشویی مادران دارای فرزند پسر با اختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی

سمانه بهزادپور؛ زهرا سادات مطهری؛ فرامرز سهرابی

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 71-78

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1545

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی نقش میزان دین­داری و تاب­آوری در پیش­بینی  استرس زناشویی درمادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی بود.روش پژوهش از نوع همبستگی بود.جامعه­آماری شامل همه مادران دارای فرزند پسر  با اختلال نارسایی توجه- بیش­فعالیشهر تهران بودند. نمونه­آماری شامل 100 مادر دارای فرزند پسر با اختلال نارسایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. رابطه دینداری و حمایت اجتماعی با شیوه‌های مقابله با تنیدگی در مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه

عیسی جعفری؛ علی اسماعیلی؛ اکبر عطادخت

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 89-99

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1546

چکیده
  بررسی عوامل مرتبط با منابع مقابله­ای مادران کودکان استثنایی به علت در معرض تنیدگی بودن این افراد واجد اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دینداری و حمایت اجتماعی با شیوه­های مقابله با تنیدگی در مادران کودکان استثنایی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن همه مادران کودکان استثنایی شهرستان آستارا بود. داده‌های پژوهش ...  بیشتر

6. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بینفردی و حل‌مسئله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عمکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر باکم‌توانی‌ذهنی

لیلا فریس آبادی؛ معصومه خسروی؛ پرویز صباحی

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 102-121

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1547

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی و حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان دختر با کم‌توانی‌ذهنی دوره ابتدایی شهر قم انجام شد .روش این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون _ پس‌آزمون _ پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه‌گیری به روش در دسترس انجام شد. نخست از همه مدارس استثنایی موجود، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. اثر بازخورد تطبیقی- اجتماعی بر عملکرد تکلیف تولید نیرو در دختران با کم‌توانی ذهنی

ربابه رستمی؛ مونا رضایی؛ سوسن جباری

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 123-139

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1548

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین اثر بازخورد تطبیقی- اجتماعی براجرای تکلیف تولید نیرو در دختران با کم­توانی­ذهنی بود. روش پژوهش، آزمایشی با طرحپیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. از بین دانش­آموزان دختر با کم­توانی­ذهنیشهرستان شیراز46 دانش­آموز دختر  به روشنمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. شرکت­کنندگان بر اساس آزمون بیشترین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
8. تأثیر آموزش ایفای نقش بر مهارت‏های اجتماعی دانش‏آموزان کم‏توان‏ذهنی خفیف

رقیه اسدی گندمانی؛ عباس نسائیان؛ شهلا پزشک؛ ژانت هاشمی آذر؛ غلامرضا صرامی؛ مرضیه سینا

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 136-155

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1667

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر آموزش ایفای نقش بر مهارت‏های اجتماعی دانش‏آموزان کم‏توان‏ذهنی خفیف انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش 14 دانش‏آموز کم‏توان‏ذهنی خفیف 16-14 ساله به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
9. نقش خودکار‌‌‌آمدی، تحول زبانی و مهارت‌های ‌‌‌اجتماعی در مشکلات رفتاری دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی با رهیافت ر‌‌گرسیون فازی

شهرام رنجدوست؛ شهرام یزدانی

دوره 5، شماره 18 ، تابستان 1394، صفحه 157-175

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1668

چکیده
  مشکلات رفتاری دانش­آموزان کم­توان­ذهنی یکی از عمده­ترین مسائل جوامع بشری و از پیچیده­ترین و دشوارترین مشکلات در کودکان و نوجوانان می­باشد که تا سن بزرگسالی نیز باقی می­ماند. از سوی دیگر پژوهش­های مربوط به مشکلات رفتاری به طور عمده در قالب الگوهای کلاسیک آماری انجام گرفته است؛ درحالی که رابطه­ی بین متغیرهای روان­شناختی ...  بیشتر