نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش پزشکی دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. (نویسنده مسئول)
2 دانشیارگروه آموزش پزشکی دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده
مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی یکی از عمدهترین مسائل جوامع بشری و از پیچیدهترین و دشوارترین مشکلات در کودکان و نوجوانان میباشد که تا سن بزرگسالی نیز باقی میماند. از سوی دیگر پژوهشهای مربوط به مشکلات رفتاری به طور عمده در قالب الگوهای کلاسیک آماری انجام گرفته است؛ درحالی که رابطهی بین متغیرهای روانشناختی یک رابطهی نادقیق است. مقاله حاضر به بررسی نقش خودکارآمدی، تحول زبانی و مهارتهای اجتماعی در مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی براساس گزارش معلم برپایه روشهای منعطف انجام شده است. بدین منظور همه دانشآموزان پسر کمتوانذهنی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 92-91 به عنوان جامعهآماری پژوهش حاضر انتخاب شد و از بین آنها 28 دانشآموز پسر به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و معلم مربوطه چهار پرسشنامه (خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، تحول رشد زبان نیوکامبر و هامیل، مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت و مشکلات رفتاری راتر) را برای هر دانشآموز تکمیل کرد. نتایج رگرسیون خطی فازی پژوهش نشان داد که تحول زبان به طور تقریبی نقشی در مشکلات رفتاری دانشآموزان ندارد اما متغیر خودکارآمدی عمومی و مهارتهای اجتماعی به طور تقریبی سبب کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی میشود. از این یافتهها میتوان در زمینهی رفع مشکلات رفتاری دانشآموز کمتوانذهنی استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
On the behavioral problems of mentally retarded children Using fuzzy regression approach
نویسندگان [English]
- shahram ranjdoust 1
- shahram iazdani 2
چکیده [English]
Behavioral problems of
mentally retarded childrenare one of the most important human issues
and the most complex and difficult problems of children and young adults which
remain to the age of adulthood. On the
other hand, studies of behavioral problems are primarily done within
statistical classical models; while the relationship between psychological
variables is not so accurate. So the present paper examines the role of
self-efficacy, language development,
and social skills on behavior problems of mentally
retarded children as reported by teachers using flexible procedures. For so doing, all the mentally retarded boy students of East Azerbaijan in the academic year 1391-92
formed the statistical population of this research;
from among whom 28 students were selected by cluster sampling and the pertinent teacher filled four questionnaires for each student (General
Self-Efficacy of Sheerer & et al.; Language Development of Newcamber & Hamyl; Social Skills of Gresham & Elliot; and Behavioral
Problems of Rutter). In this study, the content validity was confirmed by the experts in the field using Delphi method, and also the rate of Chronbach alpha for all the variables was reported to be above 85% which suggests a good reliability for the instruments. The results of fuzzy linear regression analysis
showed that language development has almost no role in the behavioral problems of the students; but
the general self-efficacy
and social skills reduce
behavioral problems of
mentally retarded students. Findings of
this research might be helpful in solving the behavioral problems of children with mental
retardation.
کلیدواژهها [English]
- self efficacy
- Language Development
- social skills
- behavioral problems of students
- Fuzzy Regression