منابع
افروز، غلامعلی. (1397). مقدمهای بر: روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی. دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ.
رجبی، سوران، علی مرادی، خدیجه. (1395). مقایسۀ حافظه فضایی و جهتیابی فضایی در بین افراد نابینا، کمبینا و سالم.
فصلنامه کودکان استثنایی،
۱۶ (۳)، 49-64.
20.1001.1.16826612.1395.16.3.4.1 Doi:
شریفی درآمدی، پرویز، مالمیر، مریم. (1391). بررسی و مقایسه سرعت پردازش اطلاعات شنیداری در نوجوانان نابینا و بینای 16- 14 سال شهر تهران، سال 1390.
روانشناسی افراد استثنایی،
2(6)، 47-60. URL:
https://jpe.atu.ac.ir/article_2142.html
صابری، گلناز، فهیمیزاده، دکترحسین. (1398). نقش نیروی جاذبه و حواس غیر بصری بر تصویرسازی ذهنی و مکانی نابینایان در طراحی منظر.
معماری شناسی،
10(2)، 14-20.
https://www.magiran.com/paper/2001825
گشولی، مرضیه، محمدپناه اردکان، عذرا، چوبفروشزاده، آزاده. (1399). اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی و علائم اختصاصی آن در افراد نابینا و کمبینا.
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۲۰ (۴)، 519-532.
10.52547/jarums.20.4.519 Doi:
نجاتی، وحید. (1388). مقایسه عملکرد حافظه بالینی در جانبازان نابینا و همتایان بینا. طب جانباز، 2(6)، 1-6.
مؤمن واقفی، مریم سادات، غلامی تهرانی، لعیا، سیماشیرازی طاهره، رضایی محمد، رهگذر، مهدی. (1392). بررسی و مقایسه مهارتهای پردازش واجی در کودکان ششساله بینا و نابینای فارسیزبان. شنواییشناسی،
22(1)، 57-51.
https://www.sid.ir/paper/106327/fa
نریمانی، محمد، بشرپور، سجاد. (1386). مقایسه برخی مؤلفههای حافظه دانشآموزان نابینا و بینا.
فصلنامه کودکان استثنایی،
۷ (۲)، 211-224.
20.1001.1.16826612.1386.7.2.5.7 Doi:
هاشمی بخشی، مریم، افروز، غلامعلی، شریفی در آمدی، پرویز، غلامعلی لواسانی، مسعود. (1400). تحلیل تصویرسازی ذهنی پسران بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی از ویژگیهای شخصیتی صوت معلم.
توانمندسازی کودکان استثنایی،
12(4)، 68-77.
10.22034/CECIRANJ.2021.273843.1530 Doi:
References
Afshari, M., Moosazadeh, M., Barzegari, S., Abedini, E., & Salimi, S. S. (2018). Prevalence of blindness and low vision in Iran: a systematic review and meta-analysis.
Ophthalmic Epidemiology,
25(4), 288-296.
https://doi.org/10.1080/09286586.2018.1451547
Akpinar, S., Popovic, S., & Kirazci, S. (2012). Transfer of learning on a spatial memory task between the blind and sighted people. Collegium Antropologicum, 36(4), 1211-1217.
Amedi, A., Raz, N., Pianka, P., Malach, R., & Zohary, E. (2003). Early ‘visual’ cortex activation correlates with superior verbal memory performance in the blind.
Nature Neuroscience,
6(7), 758-766.
https://doi.org/10.1038/nn1072
Arcos, K., Harhen, N., Loiotile, R., & Bedny, M. (2022). Superior verbal but not nonverbal memory in congenital blindness.
Experimental Brain Research,
240(3), 897-908.
https://doi.org/10.1007/s00221-021-06304-4
Argyropoulos, V., Masoura, E., Tsiakali, T. K., Nikolaraizi, M., & Lappa, C. (2017). Verbal working memory and reading abilities among students with visual impairment.
Research in Developmental Disabilities,
64, 87-95.
https://doi.org/10.1016/j.ridd.2017.03.010
Collignon, O., Vandewalle, G., Voss, P., Albouy, G., Charbonneau, G., Lassonde, M., & Lepore, F. (2011). Functional specialization for auditory–spatial processing in the occipital cortex of congenitally blind humans.
Proceedings of the National Academy of Sciences,
108(11), 4435-4440.
https://doi.org/10.1073/pnas.1013928108
Cornell Kärnekull, S., Arshamian, A., Nilsson, M. E., & Larsson, M. (2016). From perception to metacognition: auditory and olfactory functions in early blind, late blind, and sighted individuals.
Frontiers in Psychology,
7, 1450.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01450
Cornoldi, C., Cortesi, A., & Preti, D. (1991). Individual differences in the capacity limitations of visuospatial short-term memory: Research on sighted and totally congenitally blind people.
Memory & Cognition,
19(5), 459-468.
https://doi.org/10.3758/bf03199569
Cornoldi, C., Tinti, C., Mammarella, I. C., Re, A. M., & Varotto, D. (2009). Memory for an imagined pathway and strategy effects in sighted and in totally congenitally blind individuals. Acta Psychologica, 130(1), 11-16. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2008.09.012
Demmin, D. L., & Silverstein, S. M. (2020). Visual impairment and mental health: unmet needs and treatment options. Clinical Ophthalmology (Auckland, NZ), 14, 4229-4251. https://doi.org/10.2147 /OPTH.S258783
Dormal, V., Crollen, V., Baumans, C., Lepore, F., & Collignon, O. (2016). Early but not late blindness leads to enhanced arithmetic and working memory abilities.
Cortex,
83, 212-221.
https://doi.org/10.1016/j.cortex.2016.07.016
Gashouli, M., Mohammadpanah Ardakan, A., & Choobforoushzadeh, A. (2020). The effectiveness of group schema therapy on social anxiety and its specific symptoms in blind and visually impaired people.
Journal of Ardabil University of Medical Sciences, 20(4), 519-532.
http://doi.org/10.52547/jarums.20.4.519
Hallahan, D. P., Pullen, P. C., Kauffman, J. M., & Badar, J. (2020). Exceptional learners. In Oxford Research Encyclopedia of Education.
Hashemi Bakhshi, M., Afrooz, Gh. A., Sharifidaramadi, P., & GholaMali Lavasani, M. (2022). Analysis of mental imagery of blind and sighted boys with and without experience of sexual puberty of personality traits of teacher's voice. Empowering Exceptional Children, 12(4), 68-77. [In Persian]
https://doi.org/10.22034/ceciranj.2021.273843.1530
Heled, E., & Oshri, O. (2021). Validation of the tactual span in individuals with congenital and acquired blindness. British Journal of Visual Impairment, 02646196211044983. https://doi.org/10.1177/ 02646196211044983
Khademi, M. J., Abedi, M. R., & Pourmeidani, S. (2017). Effectiveness of quality of life training on happiness among Isfahan blind girls.
International Journal of Educational and Psychological Researches,
3(1), 29-35.
https://doi.org/10.4103/2395-2296.186518
Majerova, H. (2017). The person in a situation of visual impairment and its perception and imagination from the qualitative viewpoint.
Procedia-Social and Behavioral Sciences,
237, 751-757.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.117
Nejati, V. (2010). Comparison of clinical memory performance in blind veterans and matched sighted. Iranian Journal of War and Public Health, 2(2), 1-6. [In Persian]
Occelli, V., Lacey, S., Stephens, C., Merabet, L. B., & Sathian, K. (2017). Enhanced verbal abilities in the congenitally blind.
Experimental Brain Research,
235(6), 1709-1718.
https://doi.org/10.1007/s00221-017-4931-6
Rajabi, S., & AliMoradi, K. (2016). Comparison between spatial memory and spatial orientation among blind, visually impaired, and normally sighted people.
Journal of Exceptional Childern, 16(3), 49-64. [In Persian]
http://doi.org/20.1001.1.16826612.1395.16.3.4.1
Rimmele, J. M., Gudi-Mindermann, H., Nolte, G., Röder, B., & Engel, A. K. (2016). Working memory beta-band networks: Neuroplasticity in the congenitally blind. International Journal of Psychophysiology, 100(108), 18. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpsycho .2016.07.062
Rimmele, J. M., Gudi-Mindermann, H., Nolte, G., Röder, B., & Engel, A. K. (2019). Working memory training integrates visual cortex into beta-band networks in congenitally blind individuals.
NeuroImage,
194, 259-271.
https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2019.03.003
Sharifi Daramadi, P., & Malmir, M. (2012). Assessment and comparison of auditory information processing speed in Sighted and Blind (14–16 Year-old) Adolescents in Tehran, 2012. Psychology of Exceptional Individuals, 2(6), 47-60. [In Persian] https://jpe.atu.ac.ir/article_ 2142.html
Siira, H. J., Falck, A. A., & Kyngäs, H. A. (2019). Health-related quality of life and related factors among older adults with visual impairments.
British Journal of Visual Impairment, 37(3), 183–193.
https://doi.org/10.1177/0264619619839737
Sorokowska, A., & Karwowski, M. (2017). No sensory compensation for olfactory memory: differences between blind and sighted people. Frontiers in Psychology, 8, 2127. https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2017.02127
Swanson, H. L., & Luxenberg, D. (2009). Short-term memory and working memory in children with blindness: Support for a domain general or domain specific system?.
Child Neuropsychology,
15(3), 280-294.
https://doi.org/10.1080/09297040802524206
Wakefield, C. E., Homewood, J., & Taylor, A. J. (2004). Cognitive compensations for blindness in children: an investigation using odour naming.
Perception,
33(4), 429-442.
https://doi.org/10.1068/p5001
WHO. (2018). Vision impairment and blindness. Geneva: World Health Organization.
Withagen, A., Kappers, A. M., Vervloed, M. P., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2013). Short term memory and working memory in blind versus sighted children.
Research in Developmental Disabilities,
34(7), 2161-2172.
https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.03.028