نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان، داشنکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص

2 گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه اصفهان

3 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان

10.22054/jpe.2025.84260.2792

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی غنی‌سازی ادراکی بر حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی بود. روش این پژوهش شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی شهر اصفهان بودند که از بین آنها 28 نفر از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 14 نفر) جایگماری شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون ریاضی کی‌مت و آزمون حافظه فعال N-back استفاده شد و گروه آزمایش طی 10 جلسه 45-60 دقیقه‌ای (2 بار در هفته) تحت مداخله غنی‌سازی ادراکی قرار گرفت. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از اثربخشی غنی‌سازی ادراکی بر بهبود حافظه فعال (001/0>p) و عملکرد ریاضی (001/0>p) آزمودنی‌های گروه آزمایش بود. نتایج پژوهش نشان داد که غنی‎‌سازی ادراکی می‌تواند بر بهبود حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در ریاضی موثر باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of perceptual enrichment on working memory and mathematical performance of students with specific learning disability in mathematics

نویسندگان [English]

  • nasrin Zaresharif 1
  • Salar Faramarzi 2
  • Ali Sharifi 3

1 department of Psychology and education of children with Special Needs, faculty of educational sciences and psychology, university of Isfahan

2 Department of Education and Psychology of Children with Special needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan

3 assistant professor, department of psychology and education of children with special needs, university of isfahan,

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of perceptual enrichment on working memory and mathematical performance of students with special learning disabilities in mathematics. The method of this study was a semi-experimental pre-test/post-test with control and experimental groups. The statistical population was included all students with special learning disabilities in mathematics in the fourth to sixth grades in Isfahan city, among whom 28 of them were selected through convenience sampling and were divided into the experimental and control group (14 participants each group). To collect data, Wechsler intelligence scale for children–Fourth Edition (WISC-IV), Keymath Test and N-back Working Memory Test were used, and the experimental group participated in 10 sessions of 45-60 minutes (twice a week) duration in perceptual enrichment intervention. The data was analyzed by using univariate and multivariate analysis of covariance tests. The results indicated the effectiveness of perceptual enrichment on improving working memory (p<0.001) and math performance (p<0.001) of the experimental group students. The results of this study showed that perceptual enrichment can be effective in improving working memory and mathematical performance of students with special learning disabilities in mathematics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematical performance
  • Perceptual enrichment
  • Specific learning disability in mathematics
  • Working memory