مقاله پژوهشی
سعیده خجسته؛ فرنگیس دمهری؛ علیرضا افشانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تجربه خانواده اوتیسم در خانوادههای دارای فرزند اوتیسم در استان یزد انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی- هنجاریایی بود. جامعه اماری حاضر را تمامی خانوادههای دارای فرزند اوتیسم در سال 1403 تشکیل دادند که از این افراد، 385 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تجربه خانواده اوتیسم در خانوادههای دارای فرزند اوتیسم در استان یزد انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی- هنجاریایی بود. جامعه اماری حاضر را تمامی خانوادههای دارای فرزند اوتیسم در سال 1403 تشکیل دادند که از این افراد، 385 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای تجربه خانواده اوتیسم، شدت علایم اوتیسم و حمایت اجتماعی استفاده شد. روایی مقیاس با استفاده روش روایی محتوایی (محاسبه CVI و CVR) و همچنین تحلیل عامل تاییدی با نرمافزار AMOS محرز گردید. علاوه برآن، روش همسانی درونی نشان داد بین تجربه خانواده اوتیسم با شدت علائم اوتیسم و حمایت اجتماعی رتبطه مثبت و معنیداری وجود دارد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که یافتهها نشان داد ضریب آلفای کرونباخ خردهمقیاس تجربه والدین اوتیسم 929/0، برای خردهمقیاس زندگی خانوادگی 916/0، خردهمقیاس توسعه کودک و روابط اجتماعی، 94/0 و برای علایم کودک، 897/0 و برای کل مقیاس تجربه خانواده اوتیسم 952/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که پرسشنامه تجربه خانوده اوتیسم از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است؛ بنابراین میتوان از این مقیاس جهت ارزیابی تجربه خانواده اوتیسم استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
سیده فاطمه پاکزادیان؛ سعید رضایی؛ فاطمه نیکخو
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر توجه، بر تمیز شنیداری و سرعت پردازش اطلاعات کودکان با اختلال یادگیری از نوع نارساخوانی در شهرستان سمنان انجام شد. این مطالعه از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان نارساخوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر توجه، بر تمیز شنیداری و سرعت پردازش اطلاعات کودکان با اختلال یادگیری از نوع نارساخوانی در شهرستان سمنان انجام شد. این مطالعه از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان نارساخوان شهرستان سمنان برای سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس 24 نفر انتخاب شد و بهصورت تصادفی در 2 گروه 12 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمونهای تمیز شنیداری (1958) و سرعت پردازش (زاهلن – وربیندونگز، 1978؛ نئوبائر و نور، 1998) بهعنوان پیشآزمون توسط هر دو گروه انجامشده سپس گروه آزمایش ده جلسه آموزش برای تقویت توجه و تمرکز را دریافت نمودند و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند. سپس از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش برنامه توانبخشی مبتنی بر توجه، بر بهبود سرعت پردازش اطلاعات و تمیز شنیداری دانش آموزان نارساخوان تأثیر مثبت و معناداری داشتند (005/0P<). بهکارگیری برنامه توانبخشی بهعنوان یک آموزش مؤثر میتواند بر بهبود خواندن و سرعت پردازش اطلاعات اعم از دیداری و شنیداری برای موفقیت و پیشرفت در زمینههای مختلف تحصیلی مانند خواندن، نوشتن، هجی کردن و محاسبات ریاضی کمک کند.