نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
چکیده
هدف: بررسی تأثیر بازی درمانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عقبماندۀ ذهنی است. روش: شبه آزمایشی است و در سال تحصیلی 90-89 در شهر خرمآباد انجام شد. جامعۀ آماری: تعداد191 دانشآموز 5 کلاس ابتدایی مرکز کودکان استثنایی خرمآباد بودند. از هر 5 کلاس به نسبت تعداد 60 نفر جامعه نمونه براساس ویژگیهای رفتاری خاص کودکان آموزشپذیر انتخاب و در دو گروه همتای آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس مداخلات بازی درمانی در قالب 5 نوع بازیِ با هدف، وسیله و روش خاص روی گروه آزمایش طی 2 ماه اجراء شد. ابزار: آزمونهای معلم ساخته در دروس فارسی، ریاضی و علوم ابتدایی بود که روایی محتوایی آنها مورد تأیید معلمان مجرب و کارشناسان قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با نرمافزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح توصیفی توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار محاسبه گردید و در سطح استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازی درمانی (فردی و گروهی) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عقبمانده اثر دارد 001/0< P. همچنین تأثیر بازیهای گروهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عقبمانده ذهنی بیشتر از بازیهای فردی بود. در پایان مشخص گردید که جنس دانشآموزان تأثیری در پیشرفت تحصیلیشان نداشت. بر اساس نتایج تحقیق گنجاندن جلسات بازی درمانی در برنامه درسی مرکز آموزش کودکان استثنایی همراه با پیشنهادهای دیگر توصیه گردید
عنوان مقاله [English]
The impact of play therapy on academic achievement of children with mental deficiency of Khorramabad exceptional elementary schools in academic year 1388-89
نویسنده [English]
- Hossein Mehrdad
چکیده [English]
Objective: The purpose of the current research is to determine the impact of play therapy on academic achievement of students with mental deficiency of Khorramabad exceptional elementary school.
Method: It was a pre-test, post-test study design. 60 students were selected and according to their mental deficiency characteristics were assigned to either experimental or control group. Each group consisted of 30 students. The research tool has been a teacher made achievement tool The collected data, were analyzed by co-variance analysis, and independent T-test.
Results: The results showed that;
1) The impact of play therapy on academic achievement of students with mental deficiency was meaningful (p<0/001).
2) The impact of group play therapy was more than individual play therapy.
3) The gender of the students didn't have any impact on their academic achievement.
کلیدواژهها [English]
- Play
- play therapy
- Academic Achievement
- mental deficiency