نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف:پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی و آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی با نارسایی خواندن در شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بودند. نمونه پژوهش، 30 دانش آموز نارساخوان بودند که به شیوۀ نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). آموزش دقت بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار پژوهش، آزمون خواندن کلاس سوم بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش دقت بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان مؤثر میباشد. پیشنهاد و نتیجهگیری: توجه به آموزش دقت به مثابه مهارتهای زیربنایی توانایی خواندن، میتواند رویکردی مؤثر در اصلاح نارساخوانی باشد.
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of precision teaching on reading ability of students with Reading learning disability
چکیده [English]
Objective: The aim of the current research was to investigate the effectiveness of precision teaching on reading ability of students with learning disability.
Method: The research method was semi- experimental with pretest – posttest design. Statistical population consisted of all the 3 rd grade elementary girl students with learning disability in city of Isfahan during 1389-1390 academic years. The sample consisted of 30 students with reading disability that were selected via Targeted sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. (15 experimental group and 15 controls). Research tool was a third grade reading test. Data obtained was analyzed by analysis of Covariance.
Results: The results showed that the precision teaching is effective on reading ability.
Conclusion and recommendations: Paying attention to precision teaching as a reading ability fundamental skill can be an effective approach in treatment of learning disability disorder.
کلیدواژهها [English]
- learning disability
- Precision teaching
- reading ability