نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف از انجام گرفتن این پژوهش، تعیین اثر بخشی مداخله مبتنی بر افزایش گرایش اجتماعی بر کاهش مشکلات کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر ارومیه 31 نفر با تشخیص این اختلال انتخاب و به صورت تصادفی درگروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند و مقیاس کانرز به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد.گروه آزمایشی 15 جلسة آموزشهای لازم در خصوص گسترش تعلق و گرایش اجتماعی را دریافت نمودند در حالی که در مورد گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. سپس همان مقیاس به عنوان پس آزمون و در پی گیری سه ماهه بر روی هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
نتیجهگیری و پیشنهاد: .نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر افزایش گرایش اجتماعی منجر به کاهش معناداری در مشکلات کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی می گردد. . با وجود این، یافته های حاصل از این پژوهش ، بر تحول حس تعلق و گرایش اجتماعی بعنوان بخشی اساسی از هر درمان یا برنامة راهنمایی برای کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی تأکید می کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Increase in Social Interest on Reducing the Symptom of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder in 8 to 11 Year-old Children
نویسندگان [English]
- Ali Esma’ili
- Mas’oud Qorbanalipour
چکیده [English]
Objective: The purpose of this study is to determine the effect of increase in social interest on reducing problems of children with ADHD.
Method: The present study is a quasi-experimental research conducted with pretest, posttest, and follow-up control group design. To this end, 31 individuals, who visited clinics in Urmia and were diagnosed with this disorder, were selected through convenience sampling and were divided randomly into experimental and control groups. Conners’ rating scale was used as the pretest for both groups. The experimental group attended 15 training sessions about development of sense of belonging and social interest. On the other hand, the control group remained uninvolved. The same scale was administered to both groups as posttest and a three-month follow-up. The covariance analysis was used to analyze the data.
Results: The results show that ADHD symptoms are significantly reduced in the control group which was encouraged to increase its social interest.
Conclusion: The results of the present study emphasize the fact that developing the sense of belonging and social interest is the essential part of any treatment or guidance program for children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
کلیدواژهها [English]
- social interest
- attention deficit
- hyperactivity disorder