نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف از انجام دادن این پژوهش بررسی اثربخشی روش چند حسی فرنالد روی کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. بدین منظوریک نفر دانشآموز پسر ویک نفر دانشآموز دختر نارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به روش چند حسی فرنالد آموزش داده شدند. پژوهش حاضر در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایة منفرد به انجام رسید در راستای آن 20 جلسة آموزش با پیگیری دو ماهه و سه ماهه اجرا شد و به منظور ارزیابی پیشرفت این کودکان از آزمون خواندن و نارساخوانی نما استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آزمودنیها پیشرفت کردهاند و این پیشرفت در پیگیری دو ماهه و سه ماهه پایدار بود. پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی از گروههای سنی دیگر و مقاطع تحصیلی دیگر استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Fernald’s Multisensory Approach on Dyslexia of Second-grade Students in Tabriz: A case study
نویسندگان [English]
- Zeynab Khanjani
- Hooshang Mahdavian
- Parichehr Ahmadi
- Touraj Hashemi
- Leyla Fathollapour
چکیده [English]
Objective:The aim of this study is to determine the effect of Fernald’s multisensory method on dyslexic children.
Method: To this end, one male and one female student with dyslexia were selected by convenience sampling and were trained using Fernald’s multisensory approach. The present study is conducted within the framework of an empirical case study using the single-subject research design. For this purpose, 20 training sessions were held with two-month and three-month follow-ups. In order to evaluate children’s development, the test of reading and dyslexia (NAMA) was administered.
Results: The results show improvement in the tested children, whose condition remained stable in the two-month and three-month follow-ups. It is suggested that other age and educational groups are used in future researches.
کلیدواژهها [English]
- dyslexia
- Fernald
- Case study