نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی ملاک‌های دوستی و دوست‏یابی افراد سندرم داون 14 تا 24 سال و مقایسه آن با سایرگروه‏های عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر مرکز توانبخشی ولی عصر تهران سال 89-88 صورت گرفت. روش:روش این پژوهش زمینه ای است. جامعۀ آماری: جامعۀ پژوهش کلیه افراد سندرم داون و عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر 14 تا 24 سال مرکز ولی عصر در سال تحصیلی 89-88می‌باشد. نمونۀ آماری،حجم آن و چگونگی گزینش آن: محقق ابتدا با مراجعه به مرکز ولی عصر تهران 25 نفر گروه سندرم داون و 25 نفر عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر را با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب کرد و آنان را به لحاظ ویژگی‏هایی مانند سن، جنسیت، طبقۀ اجتماعی ـ اقتصادی با یکدیگر همتا نمود. روش جمع‏آوری داده‌ها و ابزار های آن: آزمون محقق ساخته 28 سئوالی که چهار زمینه مانند گذراندن اوقات فراغت، تعاون، ویژگی‏های  مثبت ارتباطی و ویژگی‏های منفی ارتباطی را می‌سنجد، اجرا کرده و به بررسی و مقایسۀ این دو گروه پرداخته است. روش آماری: تحلیل آماری با استفاده از آزمون t مستقل انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که با 95 درصد اطمینان این دو گروه در ویژگی‏های گذراندن اوقات فراغت با یکدیگر، تعاون و ویژگی‏های منفی ارتباطی تفاوت معناداری ندارند ولی با 95 درصد اطمینان در ویژگی‏های مثبت ارتباطی و ملاک‌های دوستی و دوست‏یابی تفاوت معناداری دارند. به سخن دیگر در این زمینه‌ها افراد سندرم داون  در مقایسه با سایر گروه‏های عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر بهتر عمل کردند. از آنجایی که در مراکز و مدارس ویژه (کودکان سندرم داون و عقب‏مانده های آموزش‏پذیر) بیشتر به مسائل تحصیلی و آموزشی و شغلی پرداخته می‌شود در حالی که افراد سندرم داون و عقب‏ماندۀ ذهنی آموزش‏پذیر نیاز به مهارت‏های اجتماعی از جمله مهارت‏های دوستی و دوست‏یابی دارند، پیشنهاد می‌شود که در این مراکز علاوه بر بعد تحصیلی به بعد مهارت‏های اجتماعی توجه شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of Criteria of Friendship and Making Friends in People with Down Syndrome Aged between 14 and 24 and Other Educable Mentally Retarded Groups

نویسندگان [English]

  • Mohammad Haddad Kashani
  • Ezzatollah Naderi
  • Maryam Seif Naraqi
  • Zahra Doroodian

چکیده [English]

This study is aimed at comparing the criteria of friendship and making friends in people with Down syndrome aged between 14 and 24 and other educable mentally retarded groups in Vali-e Asr Rehabilitation Center of Tehran in 2009-2010. In this field research, the statistical population consists of all educable individuals who have Down syndrome and are mentally retarded aged between 14 and 24 in the above said center. 25 persons with Down syndrome and 25 educable mentally retarded people are selected using convenience sampling and are homogenized in terms of particulars such as age, sex, and social-economic class. A test containing 28 questions designed by the researcher is applied and four fields of leisure time, cooperation, positive and negative communicative features are evaluated. The two groups are compared and an independent T test is performed for statistical analysis. Results show that with a reliability of 95%, there is no significant difference between the two groups with regard to spending leisure time together, cooperation and negative communicative features. However, they are significantly different when it comes to positive communicative features, and criteria of friendship and making friends. In other words, people with Down syndrome had a better performance than other educable mentally retarded people in this regard. In centers and schools special for children with mental disability and Down syndrome, issues about education and career are more emphasized, whereas these children need social skills including friendship and making friends. Therefore, these centers are recommended to pay attention to the social skills as well as educational aspect.   

کلیدواژه‌ها [English]

  • Down syndrome
  • educable mentally retarded
  • criteria of friendship and making friends
راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی، جلد یک، تألیف انجمن روان‏پزشکی آمریکا (2003)، ترجمۀ نوریان، احمد؛ نائینیان، محمد رضا؛ اللهیاری، عباسعلی؛ مداحی، محمد ابراهیم. (1389). تهران ، انتشارات شاهد.
سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روان‏شناسی کودکان عقب‏ماندۀ ذهنی و روش‎های آموزش آن‌ها، تهران، انتشارات سمت.
سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روان‏شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، انتشارات ارسباران.
 سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسان، تهران، انتشارات ارسباران.
کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین و کرپ، جک. (1994). خلاصۀ روان‏پزشکی و علوم رفتاری، ترجمۀ پورافکاری، نصرا...، 1386، تهران، انتشارات شهرآب.
میلانی فر، بهروز، (1389)، روان‏شناسی کودکان و نوجوانان استثنائی، چاپ نهم، تهران، قومس.
کافمن، هالاهان. (1944). مقدمه ای بر آموزش‏های ویژۀ کودکان استثنایی ، ترجمۀ جوادیان، معینی، 1386، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
Cheseldine , S.E., & Jeffree ,D., M. (1981). Mentally handicapped adolescents: their use of leisure, Journal of Mental Deficiency Research, 25, 49-5
GArdner,J.F., & Carra , D.T. (2005). Attainment of personal outcomes by people with developmental disabilities, mental retartdation 43, 147 -171     
Gilson , B.B , & Gilson , S.F. (1998). Making friend and building relationship. In . P. Wehman & J.Kregel (Eds.) more than a job: scuring satisfying careers for people with disabilities, (pp 301-318). Baltimore : books publishing.
Goldetein,H., & morgan ,L. (2002) . Social interaction and models of friendship development.In H.Goldetein, L.A. kaczmarek , & English (Eds). Promoting social communicaton . children with developmental  discabilities from birth to adalescene.(pp.5_55). paltimore:Bookes Publishing.
Heiman  T (2000) friendship quality among children in three educational settins. Journal in intellectual and developmental disability, 25(1),1-12.
Hill,B.K., Rotegard, L.L., & Bruiniks , R, H. (1984). The quality of life of mentally retarded people in residential care. Social works , 29 , 275-281
Kasari , c., & Beauminger , N. (1998). social and emotional development in children with mental retardation. In J.A burack in J.A bruack , R.M . Hodapp , & E. Zilger (Egs) Hand Book of mental reatardation and development (pp. 411-436). Cambridge NY: Cambridge university press.   
Kaufman , S (1984). Friendship , coping system and community adjustment of mildly retarded adults . in R.B. Edgerton (Ed).  live in process: medley related adults in a large city (pp.13-19)           
Landesman - Dwyer, S. Berson , G. & Romer , D. (1979). - Affiliation  and friendship of mentally  retarded  residents  in group  homes  . American  journal of  mental Deficiency, 83, 571, 580. Lut fiyya , center, on human Policy (1997), importance of  friend shipes Between people with and without mental retardation .NICHD
Roger  W . Byard MBB , MD . (2007). -Forensic  issues  in  Down  syndrome  fatalities.Journal  of  forensic  and  legal  medicine ,  14 , 475 – 481
Warren , S. F. , yoder  , P . J . , & Leew , S . V . (2002) Promoting  social – communicative  development  in  infants  and  toddlers  . in H . Gohdstein , L . A . Kaczmarek ,& K . M . English ( Eds) promotion social communication : children  with developmental  disabilities from  birth  to  adolescence .( Pp  . 128 – 149 ) . Balitimore : books  publishi
Wiltz, J (2003). Measuring relationship strength in roomates with MR/D: the developmental disabilities , 24,359-367. 
Wiltz , j. & Reiss , S. (2003) . compatibility of housemantes with mental retardation . American journal on mental restardation , 108 , 173-180 .
Wiltz  james  , M.A . (2005) . Identifyinng  factors  associated  with  friend ship  in individuals   with  mental  retardation. the ohio  state  univeisity .
Community  of  sant , E gidio – Solidarity  -(2007)  mentally  disabled  mentally  disabled : friends  without  limits  .
Zetlin , A, G. & murtagugh , M (1988) . freidnship pattern of mildly learning handi copped and nonhandicappel high school students , American journal on mental retardation , 92, 447-457