شناسنامه علمی شماره
نویسندگان
1 استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف این پژوهش بررسی
اثر بخشی آموزش کسب معنا بر تابآوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهای
ویژه شهر برازجان در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود که با طرح
پیشآزمون – پسآزمون
و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. نمونه اولیه این پژوهش شامل 222 نفر بودند که پس
از اعلام آمادگی جهت شرکت در پژوهش، پرسشنامه کیفیت
زندگی سازمان بهداشت جهانیو
مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. سپس 40 نفر از کسانی که نمره آنها
در هر دو پرسشنامه یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بود، به روش تصادفی انتخاب
و به دو گروه آزمایش و کنترل(در هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند. سپس آموزش
کسب معنا طی 10 جلسه، 90 دقیقهای به صورت 1 جلسه در هر هفته بر روی گروه آزمایش
اجرا شد. در پایان همزمان از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد و پس از گذشت یک ماه
آزمون پیگیری انجام شد. دادههای حاصل از پژوهش، به روش کوواریانس یک متغیری و چند
متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش کسب
معنا موجب افزایش میزان تابآوری و بهبود کیفیت زندگی گروه آزمایش در مقایسه با
گروه کنترل شده است )05/0≥p). پیگیری با فاصله یک ماه، سودمندی آموزش
کسب معنا را بر تابآوری و کیفیت زندگی نشان داد. با توجه به یافته های این پژوهش
پیشنهاد میشود مدارس دانشآموزان یا نیازهای ویژه کشور در قالب کلاسهای آموزش
خانواده از آموزش معنا جهت حل مشکلات اولیاء دانشآموزان و ارتقاء سطح تابآوری و
کیفیت زندگی آنان استفاده نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Meaning Training on Resiliency and Life Quality of Mothers with Children of Special Needs
نویسندگان [English]
- Mansoor Soudani 1
- Mahnaz Mehrabizadeh Hoanrmand 2
- Zargham Zarghamian 3
1
2
3
چکیده [English]
The purpose of this study is to investigate the
efficacy of meaning training on resiliency and improving the lifequality of mothers
with children of special needs in Borazjan city. 222 mothers completed the
questionnaire of World Health Organization Quality Of Life and
Connor-Davidson Resilience Scale. Then 40 of these persons with one standard
deviation below the mean score in both questionnaires were selected randomly
for testing the hypothesis. These 40 persons were divided into two groups
randomly (experimental and control group). At first the two groups took a
pre-test, and then the experimental group received meaning training for 10 90-minute
sessions. At the end, both groups took post-test simultaneously and after one
month the follow-up test was done. The data of the study were analyzed by MANCOWA method. The results show that the meaning training has
increased resiliency and improved the quality of life of the experimental group
in comparison with the control group.
A Follow-up study after one month shows the usefulness of meaning training on resiliency
and quality of life
کلیدواژهها [English]
- meaning training
- Resiliency
- Quality of life