نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت.
2 استادیار دانشگاه علوم تحقیقات کرمان
3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
چکیده
این پژوهش با هدف کلی مطالعۀ
عوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال
1390 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیهی مادران
دارای کودک با آسیبهای بینایی، شنوایی و ذهنی بود که کودک آنها در مدارس ویژهی
آموزش کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغال
داشتند. از طریق روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از مادران دانشآموزان با نیازهای
ویژه در سه گروه (نابینا، ناشنوا و کمتوانذهنی) انتخاب شدند. پس از پاسخ به پرسشنامهها
به صورت انفرادی، پرسشنامه اضطراب بک و محقق ساخته دادهها با بهرهگیری از ضریب
همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که
بین عواملی چون میزان اطلاعات مادران از نحوۀ تربیت و برخورد با کودک با نیازهای
ویژه، محدودیتهای اجتماعی مادران، ریشۀ معلولیت کودک با نیازهای ویژه، تأثیر آسیبدیدگی
فرزند بر روابط خانوادگی، احساس مسئولیت مادران، میزان حضور پدر با میزان اضطراب
مادران دارای کودک با نیازهای ویژه رابطه معنیداری وجود دارد. در مجموع یافتههای
این پژوهش حاکی از آن است که عواملی مربوط به کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد که
اضطراب مادران این کودکان را افزایش میدهد. با شناخت این عوامل میتوان با
بالابردن سطح اطلاعات مادران از آسیبهای مختلف، چگونگی برخورد با این کودکان و
روابط عاطفی مناسب در خانواده همراه با حضور پدر، به اینگونه مادران کمک کرد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors Related to the Anxiety of Mothers with Exceptional Children
نویسندگان [English]
- Maryam Alikhani 1
- Alireza Manzari Tavakoli 2
- Hamdollah Manzari 3
1
2
3
چکیده [English]
The purpose of this study is to examine and
predict factors related to anxiety of mothers with exceptional children in
Jiroft city in 2011. In this applied and correlative research, the statistical
population includes all the mothers of mentally retarded, deaf and blind
children who are being educated in schools special for exceptional children in
Jiroft. The sample consists of 60 mothers of exceptional children who are
selected by random sampling. The answers given to Beck anxiety and the
researcher-made questionnaires are analyzed by using correlation coefficient
and multiple regression method. Analysis of the data reveal that there is a
significant correlation between the mother’s anxiety and the knowledge of
mothers about how to raise and treat exceptional children, the social
limitations of mothers, the root cause of disability of the exceptional child,
the effect of the child’s disability on family relationships, sense of responsibility
of mothers, and the father’s presence. In addition, the result of this study
show there are factors that increase the mothers’ anxiety
کلیدواژهها [English]
- Anxiety
- anxiety-related factors
- exceptional children