نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان
2 کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد رشت
3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
4 کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه هرمزگان
5 کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه گیلان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بازی درمانی گروهی بر بهبود روابط بین فردی و پذیرش اجتماعی در دانشآموزان با آسیب شنوایی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان با آسیب شنوایی دختر کلاسهای چهارم تا ششم شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بودند. از این دانشآموزان نمونهای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند. برنامه مداخله بازی درمانی گروهی به مدت 12 جلسه 45 دقیقهای برای شرکت کنندگان گروه آزمایشی اجرا شد، درحالیکه شرکت کنندگان گروه گواه چنین مداخلهای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با پرسشنامههای روابط بین همسالان والتر دبلیو هادسون و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین ارزیابی شدند. نتایج آزمون t، تفاوت میانگین پیش آزمون با پس آزمون متغیر روابط بین فردی را نشان داد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی درمانی گروهی بر بهبود روابط بینفردی و افزایش پذیرش اجتماعی دانش آموزان با آسیب شنوایی تأثیر دارد. بنابراین در آموزش دانش آموزان با آسیب شنوایی، بازی و بازی درمانی باید بهعنوان یکی از محورهای اصلی توانبخشی توسط متخصصان و معلمان در نظر گرفته شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Group Play Therapy on Improving Interpersonal Relationships and Social Acceptance of Deaf Students
نویسندگان [English]
- Abbas Ali Hosseinkhanzadeh 1
- Robabeh Gholizadeh 2
- Mahboobeh Taher 3
- Hossein Heydari 4
- Fatemeh Mobahseri 5
1 Associate Professor in Psychology, University of Guilan
2 M.A in General Psychology, Azad University of Rasht
3 Assistant Professor of Psychology, Islamic Azad University, Shahrood Branch, Shahrood, Iran
4 M.A in Family Counseling, University of Hormozgan
5 Bachelor of Psychology, University of Guilan
چکیده [English]
The present study aimed to investigate the effect of group play therapy on improving interpersonal relationships and increasing social acceptance in students with hearing impairment. The present study is experimental of type pre-test and post-test with control group. The statistical population of this study included all students with hearing impairment fourth, fifth and sixth grade girl students studying in the exceptional schools of Rasht city in the academic year 2015-16. The sample in this study Included 30 of these students that were randomly assigned to experimental and control groups. Interventional group play therapy program for 12 sessions of 45 minutes was implemented on the experimental group, while the control group did not receive such an intervention. Both groups were evaluated in pre-test and post-test with Hudson’s (1997) Peer relationships and Ford's and Robin's (1970) social acceptance questionnaires. The t-test statistical results showed a difference the mean of the pre-test with post-test of the interpersonal relationships variable. Also, the results of covariance analysis showed that group play therapy is effective on improving interpersonal relationships and increasing social acceptance of students with hearing impaired (p<0.001). Therefore, in training students with hearing impairment, playing and play therapy should be considered as one of the main axes of rehabilitation by specialists and teachers.
کلیدواژهها [English]
- Students with hearing impairment
- group play therapy
- social acceptance
- interpersonal relationships