مرور نظام‌مند برنامه‌ی آموزش والدین هانن بر مهارت‌های ارتباطی، تعاملی و زبانی کودکان با اختلال طیف اتیسم

عادل محمدزاده؛ سعید حسن زاده؛ محسن شکوهی یکتا؛ سوگند قاسم زاده

دوره 14، شماره 53 ، فروردین 1403، ، صفحه 1-41

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.67926.2455

چکیده
  اختلال طیف اتیسم اختلالی تحولی است که تأثیر قابل‌توجهی بر مهارت‌های ارتباطی می‌گذارد. ازآنجاکه داشتن مهارت‌های ارتباطی برای رشد سایر مهارت‌ها ضروری است، به‌کارگیری مداخلات زودهنگام در جهت بهبود مهارت‌های ارتباطی در کودکان با اختلال طیف اتیسم ضروری به‌نظر می‌رسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامه‌ی آموزش والدگری هانن ...  بیشتر

تاثیر برنامه آموزش ادراک دیداری- شنیداری بر مهارت روان‌خوانی و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان

الهام افروزه؛ کورش امرایی؛ سعید حسن زاده؛ محمدپارسا عزیزی

دوره 12، شماره 45 ، فروردین 1401، ، صفحه 171-191

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.62329.2351

چکیده
  با توجه به اینکه کودکان نارساخوان بیش از کودکانی که خواننده­های متوسط یا بالاتر از متوسط­اند، در روان­خوانی و درک مطلب مشکل دارند، لذا هدف از این پژوهش تاثیر برنامه آموزش ادراک دیداری- شنیداری بر مهارت روان­خوانی و درک مطلب دانش­آموزان نارساخوان بود. در این پژوهش کاربردی از طرح پژوهش، تک آزمودنی و از نوع طرح چند خط پایه­ای ...  بیشتر

غنی‌سازی تجارب زبانی کودکان پیش دبستانی با تبار اقتصادی-اجتماعی پایین از طریق داستان‌خوانی مشارکتی

نیره زمانی؛ سعید حسن زاده؛ محسن شکوهی یکتا

دوره 10، شماره 38 ، تیر 1399، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/jpe.2020.51014.2134

چکیده
  مداخله اولیه برای کاستن از مشکلات پایدار در زبان و ابعاد مرتبط با آن در کودکان در معرض خطر برای آسیب زبان از اهمیت برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآیی برنامه داستان‌خوانی مشارکتی بر رشد مهارت‌های زبانی کودکان پیش‌دبستانی با تبار اقتصادی و اجتماعی پایین انجام گرفت. این مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح دو گروهی با پیش‌آزمون، ...  بیشتر

اثربخشی نرم‌افزار آموزشی خانواده‌محور بر مهارت‌های خواندن در دانش‌آموزان ابتدایی با اختلال خواندن

علی علیپور صنوبری؛ حمید علیزاده؛ علی اکبر ارجمند نیا؛ سعید حسن زاده

دوره 9، شماره 36 ، بهمن 1398، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22054/jpe.2020.34251.1821

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین اثربخشی نرم‌افزار آموزشی خانواده‌محور بر مهارت‌های خواندن در دانش‌آموزان ابتدایی با اختلال خواندن بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل تما‌می‌دانش­آموزان سال سوم ابتدایی مدارس اختلالات یادگیری شهر مشهد، که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش 32 نفر (دو گروه 16 نفره) را تشکیل می‌داد که با ...  بیشتر

طراحی ‌نرم‌افزار آموزشی خانواده‌محور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانش‌آموزان با اختلال خواندن

علی علیپور صنوبری؛ حمید علیزاده؛ علی اکبر ارجمند نیا؛ سعید حسن زاده

دوره 8، شماره 32 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-14

https://doi.org/10.22054/jpe.2019.32422.1779

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، طراحی نرم­فزار آموزشی خانواده‌محور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانش‌آموزان با اختلال خواندن بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- ‌پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری شامل تمامی دانش­آموزان سال سوم‌ ابتدایی مراکز اختلال‌های یادگیری شهر مشهد، در سال تحصیلی 97- 1396 بود که از این جامعه، ...  بیشتر