بهاره محمدی مصیری؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانشآموزان 10 تا 12 ساله با اختلال ویژه یادگیری بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون به همراه دوره پیگیری 45 روزه و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 10 تا 12 ساله مبتلا به ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانشآموزان 10 تا 12 ساله با اختلال ویژه یادگیری بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون به همراه دوره پیگیری 45 روزه و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 10 تا 12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان لردگان بود. از طریق نمونهگیری هدفمند، 40 دانشآموز انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 15 جلسه آموزشی، مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری (2014) را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس فراشناخت اسپرلینگ و همکاران (2001)، حافظه فعال دانیمن و کارپینتر (1980)، پرسشنامه چندعاملی حافظه تریوریچ (2002)، بار شناختی پاس و ون موئینبوئر (1993) و مقیاس هوش وکسلر کودکان، ویرایش پنجم (2014) بود. دادهها از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری که جلسات آموزشی را گذراندهاند و گروه گواه، تفاوت معنیدار وجود دارد (0/001 = P). میزان این تفاوت در متغیرهای پژوهش در مرحله پسآزمون برابر با 998/0 و در مرحله پیگیری برابر با 977/0 است؛ بهعبارتدیگر، 8/99 درصد از تفاوتهای فردی در متغیرهای پژوهش شامل مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بار شناختی در مرحله پسآزمون و 7/97 درصد در مرحله پیگیری مربوط به عضویت گروهی یا مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانشآموزان 10 تا 12 ساله دارای اختلال ویژه یادگیری تأثیر معناداری داشته و اثرات آن در طول زمان باقی مانده است. ازاینرو، پیشنهاد میشود که بهمنظور بهبود مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بار شناختی دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری، روانشناسان و مشاوران از مداخلات درمانی کارکردهای اجرایی ناگلیری بهرهبرداری نمایند.
طاهره جعفری؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی
چکیده
هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی درمان تعاملی (والدـ کودک) بر استرس والدگری، خودتنظیمی هیجانی و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد. روششناسی: این پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون وگروه کنترل بود. نمونه شامل 60 نفر از کودکان 5 تا 7 ساله مبتلا ...
بیشتر
هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی درمان تعاملی (والدـ کودک) بر استرس والدگری، خودتنظیمی هیجانی و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد. روششناسی: این پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون وگروه کنترل بود. نمونه شامل 60 نفر از کودکان 5 تا 7 ساله مبتلا به اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده همراه با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود که به شکل تصادفی انتخاب و در دوگروه کنترل و دوگروه آزمایش گمارش شدند. برنامه درمان تعاملی والد-کودک برای دوگروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودک، پرخاشگری شهیم، استرس والدینی آبیدین و خودتنظیمی هیجانی محقق ساخته جمعآوری شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که درمان تعاملی تنها بر استرس والدگری و خودتنظیمی هیجانی گروههای کودکان 7-5 ساله مبتلا به اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده همراه با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی مؤثر بود. همچنین این روش درمانی بر استرس والدگری و خودتنظیمی هیجانی کودکان 7- 5 ساله مبتلا به اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده همراه با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مؤثرتر از گروه بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش این روش درمانی بهعنوان یک مداخله مؤثر در مشکلات هیجانی و جانبی کودکان مبتلا به اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده با و بدون اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میتواند موردتوجه قرار گیرد.