امید عیسی نژاد؛ اوین محمدی
چکیده
تربیت و مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه توسط والدین امری مهم و چالشبرانگیز است. یکی از این رویکردها که در دهههای اخیر در ایران به بررسی میزان اثر آن توجه بسیار شده است معنادرمانی میباشد. هدف این فراتحلیل تعیین میزان اثربخشی معنادرمانی بر والدین کودکان با نیازهای ویژه بود. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل با یکپارچه ...
بیشتر
تربیت و مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه توسط والدین امری مهم و چالشبرانگیز است. یکی از این رویکردها که در دهههای اخیر در ایران به بررسی میزان اثر آن توجه بسیار شده است معنادرمانی میباشد. هدف این فراتحلیل تعیین میزان اثربخشی معنادرمانی بر والدین کودکان با نیازهای ویژه بود. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر معنادرمانی را مشخص میکند. 9 پژوهش که ازلحاظ روششناسی قابلیت بررسی داشتند و بین سالهای 1390 تا 1400 منتشر شده بودند، انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. منابع جستجوی دادهها بانک منابع اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه مجلات علمی مگیران، بانک اطلاعات نشریات کشور و مرجع دانش سیویلیکا بودند. تجزیهوتحلیل دادهها و محاسبه اندازه اثر با استفاده از نرمافزار CMA2 و شاخص g هدجز انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد که بررسی ناهمگنی اثرات با استفاده از آزمون کیو کوکران (Cochran's Q) مقدار Q برابر با 30/153 و مجذور I برابر با 17/92 به دست آمد که معنیدار است (001/0 > p). درنتیجه اندازههای اثر ناهمگن بوده و برای تحلیل تأثیرات باید مدل اثر تصادفی مدنظر قرار گیرد. اندازه اثر تصادفی برابر با 08/1 است، به همین ترتیب مقدار g هجز تصادفی برابر با 04/1 به دست آمد. بنابر این میتوان گفت معنادرمانی بر والدین کودکان با نیازهای ویژه اثر بالایی داشته است.
محمد عاشوری؛ غلامعلی افروز؛ سوگند قاسم زاده
چکیده
هدف این فراتحلیل، تعیین ویژگیهای زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی در ایران بود. روش پژوهش، فراتحلیل بود. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر ویژگیهای زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند با بیش ...
بیشتر
هدف این فراتحلیل، تعیین ویژگیهای زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی در ایران بود. روش پژوهش، فراتحلیل بود. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر ویژگیهای زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی را مشخص نمود. در مجموع نه پژوهش قابل قبول از لحاظ روششناختی انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. منابع جستجوی دادهها، اسناد علمی دانشگاهها، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه اطلاعات علمی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران بودند. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر ویژگیهای زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی والدین خویشاوند و غیرخویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی بالا بود. بنابراین، به نظر میرسد که برنامههای آموزشی قبل از ازدواج بتواند به عنوان روشی مناسب برای پیشگیری از ازدواجهای خویشاوندی مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر، برنامهریزی برای پیشگیری از آسیبهای زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی در والدین خویشاوند با بیش از یک فرزند استثنایی اهمیت ویژهای دارد.
سعید محمدی مولود؛ جواد مصرآبادی؛ رامین حبیبی کلیبر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجهی کلی در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری و نیز تعیین نقش جنسیت و سن آزمودنیها در میزان اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری؛ با استفاده از روش فراتحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی مطالعات انجامشده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجهی کلی در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری و نیز تعیین نقش جنسیت و سن آزمودنیها در میزان اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری؛ با استفاده از روش فراتحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی مطالعات انجامشده و دسترس در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی، درمانی و روانشناختی بر انواع اختلالهای یادگیری(اعم از نارساخوانی، نارسانویسی و اختلال ریاضی) بود که پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج در مجموع 128 پژوهش به عنوان نمونه انتخاب گردید. از این مطالعات تعداد 623 اندازه اثر استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ، اندازه اثر ترکیبی اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری در هر دو مدل ثابت و تصادفی معنادار میباشد (001/0P≤) و بر اساس ملاک های تفسیری مقداری بزرگ ارزیابی گردید. همچنین نتایج فرارگرسیون و آزمون تی مستقل نشان داد تاثیر سن و جنسیت به عنوان متغیرهای تعدیل کننده معنادار نمیباشد (001/0P≥). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد مداخلات آموزشی ودرمانی که در مطالعات اولیه پژوهش حاضر به کار گرفته شده است از اثربخشی بسیار مناسبی برخوردار بودهاند و متغیرهای جنسیت و سن آزمودنی تاثیری بر میزان اثربخشی مداخلات ندارد.
علی دلاور؛ آسیه ابراهیمی؛ مهرانه سلطانی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور انجام فراتحلیلی بر پژوهشهای انجام شده در زمینه عوامل فردی و خانوادگی مؤثر در اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی انجام شد. روش: بدین منظور 25 پژوهش جمعآوری و پس از ورود اطلاعات به نرم افزار CMA2و تحلیل حساسیت، یک پژوهش که نسبت به سایر پژوهشها پرت بود از جمع پژوهشها حذف و 24 پژوهش تحلیل شد. میانگین اندازه اثرr ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور انجام فراتحلیلی بر پژوهشهای انجام شده در زمینه عوامل فردی و خانوادگی مؤثر در اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی انجام شد. روش: بدین منظور 25 پژوهش جمعآوری و پس از ورود اطلاعات به نرم افزار CMA2و تحلیل حساسیت، یک پژوهش که نسبت به سایر پژوهشها پرت بود از جمع پژوهشها حذف و 24 پژوهش تحلیل شد. میانگین اندازه اثرr در عوامل فردی 22/0 و عوامل خانوادگی14/0 به دست آمد که با توجه به معیار کوهن پایینتر از متوسط گزارش میشوند. در بررسی اندازه اثر تفکیکی عوامل، متغیرهای عملکردتحصیلی، بحران هویت، هوش، راهبردهای مقابلهای، حافظهکاری و مدیریت رفتاری والدین دارای اندازه اثر بیشتر از متوسط و معنادار بودند. با توجه به معنیداری آمارهQ در پژوهشهای مورد بررسی متغیرهای جنس، جامعه آماری، ابزار پژوهش، روش نمونهگیری و سن به عنوان متغیرهای مداخلهگر وارد تحلیل شدند. در مدل اثرات تصادفی مربوط به عوامل فردی نقش تعدیلکننده متغیر جنس، جامعه پژوهش و ابزار در سطح 05/0 معنی دار شد اما در عوامل خانوادگی فقط متغیر جنس و جامعه پژوهش معنیدار به دست آمد. آزمون تفاوت Z در پژوهشهای مربوط به عوامل فردی نشانگر معنیداری تفاوت اندازه اثر به دست آمده در همه متغیرهای مداخلهگر است که در بررسی عوامل خانوادگی این تفاوت در متغیر جنس، جامعه پژوهش، ابزار و روش نمونهگیری مشاهده شد.با توجه به بالا بودن میانگین اندازه اثر در متغیرهای یاد شده پژوهشگران و درمانگران باید به اهمیت این عوامل در بررسی و درمان اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی توجه داشته باشند. همچنین پژوهشگران در پژوهشهای آینده خود متوجه نقش تعدیلکنندهها باشند.