تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرش مادران دارای کودک ‌استثنایی

نجمه ابراهیم زاده؛ سیدمحسن اصغری نکاح؛ سکینه سلطانی کوهبنانی

دوره 13، شماره 51 ، مهر 1402، ، صفحه 105-143

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.67103.2437

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرش‌مادران دارای کودک‌استثنایی بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران دارای کودک‌استثنایی شهر مشهد بود که در آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی ثبت‌نام‌شده بودند، انتخاب نمونه ...  بیشتر

تعیین نقش صبر و هوش اخلاقی در پیش‌بینی کنترل عمل (جهت‌گیری پویا و ایستا) مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

شهلا زورمند بناب؛ فریده حسین ثابت؛ ابوالقاسم عیسی مراد

دوره 13، شماره 50 ، تیر 1402، ، صفحه 1-42

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.71514.2526

چکیده
  اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی تحولی_عصبی پایداری است که چالش‍های مداوم در رشد ارتباط اجتماعی، گفتار، ارتباطات غیرکلامی و همچنین الگوهای رفتاری کودک دارای این اختلال، می‍تواند تعامل مادر و فرزند را تحت تأثیر قرار ‍دهد. ازاین‌رو، توجه به عوامل مؤثر بر سازگاری مادر، به‍منظور ارتقای سلامت مادر و بهبود روابط مادر_کودک، حائز اهمیت ...  بیشتر