نجمه ابراهیم زاده؛ سیدمحسن اصغری نکاح؛ سکینه سلطانی کوهبنانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرشمادران دارای کودکاستثنایی بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران دارای کودکاستثنایی شهر مشهد بود که در آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی ثبتنامشده بودند، انتخاب نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرشمادران دارای کودکاستثنایی بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران دارای کودکاستثنایی شهر مشهد بود که در آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی ثبتنامشده بودند، انتخاب نمونه بهصورت داوطلبانه و از روش در دسترس استفادهشده است. 32 مادر دارای کودکاستثنایی انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایگزین شد (16 نفر در هر گروه). از پرسشنامههای صبر، خودکارآمدی دومکا و نگرش والدین به کودکاستثنایی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. پیشآزمون از دو گروه گرفته شد. گروه آزمایش 10 جلسهی آموزش صبر را دریافت کردند درحالیکه گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکردند. پس از ارائه جلسات آموزشی، هر دو گروه مجدداً به پرسشنامهها در پسآزمون پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس تکمتغیره (ANCOVA) و تحلیل کواریانس چندمتغیری (MONCOVA) مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشانداد که آموزش صبر بر خودکارآمدی و تغییر نگرش، ناکامی، ناامیدی و شرمزدگی و صبر مادراندارای فرزنداستثنایی مؤثر است. درنتیجه توصیه میشود مشاوران و روانشناسان در برنامههای آموزشخانواده و گروههای والدین دارای فرزند استثنایی، آموزش صبر را موردتوجه قراردهند.
شهلا زورمند بناب؛ فریده حسین ثابت؛ ابوالقاسم عیسی مراد
چکیده
اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی تحولی_عصبی پایداری است که چالشهای مداوم در رشد ارتباط اجتماعی، گفتار، ارتباطات غیرکلامی و همچنین الگوهای رفتاری کودک دارای این اختلال، میتواند تعامل مادر و فرزند را تحت تأثیر قرار دهد. ازاینرو، توجه به عوامل مؤثر بر سازگاری مادر، بهمنظور ارتقای سلامت مادر و بهبود روابط مادر_کودک، حائز اهمیت ...
بیشتر
اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی تحولی_عصبی پایداری است که چالشهای مداوم در رشد ارتباط اجتماعی، گفتار، ارتباطات غیرکلامی و همچنین الگوهای رفتاری کودک دارای این اختلال، میتواند تعامل مادر و فرزند را تحت تأثیر قرار دهد. ازاینرو، توجه به عوامل مؤثر بر سازگاری مادر، بهمنظور ارتقای سلامت مادر و بهبود روابط مادر_کودک، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش صبر و هوش اخلاقی در پیشبینی مؤلفههای کنترل عمل (جهتگیری پویا و ایستا) مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. جامعۀ آماری شامل حدود 300 مادر دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم عضو در گروه مردمنهاد و خودجوش «پرسش و پاسخ تجربیِ اوتیسم نگار؛ مادر ایلیا» در شهر تهران بود که از بین آنها 169 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس سنجش صبر حسین ثابت (PS)، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (MIQ) و پرسشنامه تجدیدنظر شده کنترل عمل (ACS-R) به روش اجرای اینترنتی استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss و فنون آماری توصیفی، تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری صورت گرفت. نتایج نشان داد بین صبر و هوش اخلاقی با مؤلفههای کنارهگیری، آغازگری و پافشاری رابطۀ مثبت و معنادار و با مؤلفههای اشتغال ذهنی، دودلی و بیثباتی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد؛ بنابراین یافتهها بیانگر نقش صبر و هوش اخلاقی در بالا بردن جهتگیری پویا و کاهش جهتگیری ایستا در مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم میباشد.