اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خود‌تنظیمی هیجانی و همدلی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای

کیمیا ریگی؛ منصوره شهریاری احمدی؛ پریسا تجلی؛ پروانه قدسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آبان 1403

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.74267.2588

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خود‌تنظیمی هیجانی و همدلی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام پذیرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی شهر مشهد در سال ...  بیشتر

مقایسه تنیدگی والدگری و سرمایة روان‌شناختی والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی، نافرمانی مقابله‌ای و کودکان بهنجار

ستاره حداد کاشانی؛ عباسعلی حسین خانزاده؛ عباس ابولقاسمی

دوره 14، شماره 54 ، تیر 1403، ، صفحه 205-230

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.62418.2353

چکیده
  اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی و نافرمانی مقابله‌ای، از شایع‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است که پیامدهای مخرب متفاوتی را برای والدین به همراه دارند. این پیامدها منجر به ایجاد چرخه معیوبی می‌شود که هم به والدین و هم به کودکان آسیب می‌رساند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسة تنیدگی والدگری و سرمایة روان‌شناختی والدین کودکان با اختلال ...  بیشتر

اثربخشی روش واقعیت‌درمانی بر کاهش نشانه‌های دانش‌آموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابله‌ای

عسگر چوبداری؛ فرنگیس کاظمی؛ شهلا پزشک

دوره 6، شماره 21 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 137-152

https://doi.org/10.22054/jpe.2015.1917

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی روش واقعیت‌درمانی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم و ششم دبستان در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان پسر پایه پنجم و ششم دبستآن‌های پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی ...  بیشتر