حسن جعفری؛ محمود ابولقاسمی؛ محمد قهرمانی؛ اباصلت خراسانی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف" طراحی الگوی توسعۀ حرفهای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم توان ذهنی" انجام شد. روش پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل کلیه خبرگان آموزش و پرورش و علوم تربیتی بود. نمونه آماری برابر 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. در بخش کمی، جامعۀ آماری کلیۀ معلمان ابتدایی گروه کمتوان ذهنی شهر تهران ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف" طراحی الگوی توسعۀ حرفهای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم توان ذهنی" انجام شد. روش پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل کلیه خبرگان آموزش و پرورش و علوم تربیتی بود. نمونه آماری برابر 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. در بخش کمی، جامعۀ آماری کلیۀ معلمان ابتدایی گروه کمتوان ذهنی شهر تهران به تعداد 347 نفر بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج حاصل از یافتهها نشان داد که الگوی توسعه حرفهای معلمان، شامل سه مولفۀ محتوا، زمینه و فرایند است. مولفۀ محتوا با بار عاملی(439/0) در جایگاه اول و مولفههای زمینه(309/0) و فرایند(291/0) در مرتبههای بعدی قرار داشتند. شاخص پیشبینی کنندگی (631/0) حاکی از آن بود که مولفههای توسعه حرفهای از قدرت بالایی برای پیش بینی توسعه حرفهای معلمان برخوردارند.
حسین عباسی؛ بهروز کریمی؛ داود جعفری
چکیده
چکیده هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران دانشآموزان با کمتوانی ذهنی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمامی مادران دارای دانشآموز کمتوان ذهنی دختر یا پسر در مدارس ابتداییِ ویژه دانشآموزان کمتوان ...
بیشتر
چکیده هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران دانشآموزان با کمتوانی ذهنی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمامی مادران دارای دانشآموز کمتوان ذهنی دختر یا پسر در مدارس ابتداییِ ویژه دانشآموزان کمتوان ذهنی بودند. نمونهی پژوهش شامل 32 نفر از مادران دارای دانشآموز با کمتوانی ذهنی بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 16 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. مادران گروه آزمایش درمان پذیرش و تعهد را در جلسات گروهی که شامل 8 جلسه 60 دقیقهای بهصورت هفتهای یک جلسه دریافت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. هر دو گروه یک هفته پیش از جلسه اول و یک هفته پس از جلسهی آخر و 45 روز بعد از طریق پرسشنامهی تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد سنجش شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری، تک متغیره و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد تاثیر دارد. نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد میتواند تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران را تعدیل کند و روش مناسبی برای کاهش مشکلات مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی باشد.
شهروز نعمتی؛ باقر غباری بناب
چکیده
پژوهش حاضر تجربههای زیستی و عواملی که مادران ایرانی دارای فرزند کمتوان ذهنی برای بخشیدن دیگران بهکار میگیرند را مورد بررسی قرار داده است. برای رسیدن به این هدف، روش کیفی و نظریه برخاسته از داده ها مورد استفاده قرار گرفت. 20 نفر از مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی که برای تکمیل پرونده فرزند خود به سازمان آموزش پرورش رجوع ...
بیشتر
پژوهش حاضر تجربههای زیستی و عواملی که مادران ایرانی دارای فرزند کمتوان ذهنی برای بخشیدن دیگران بهکار میگیرند را مورد بررسی قرار داده است. برای رسیدن به این هدف، روش کیفی و نظریه برخاسته از داده ها مورد استفاده قرار گرفت. 20 نفر از مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی که برای تکمیل پرونده فرزند خود به سازمان آموزش پرورش رجوع کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب و سئوالهای نیمهساختار یافته در مورد بخشش دیگران و عواملی که آنها در این مورد استفاده کردهاند تا رسیدن به مرحله اشباع مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل دادهها از طریق کدهای باز و مشخص شدن گزارههای اصلی و فرعی، نشان داد که در ایران مادران این گروه از کودکان به ترتیب از منابع معنوی، منابع درونی و منابع و علایق اجتماعی برای بخشیدن دیگران استفاده میکنند. این یافتهها نشان میدهد که غنی بودن محتوا و متون مربوط به بخشایشگری در فرهنگ ایرانی – اسلامی به مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی برای بخشیدن دیگران کمک کرده است.