نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی

2 کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین عامل­های بنیادی در اختلال‌های کودکان بر پایه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی و مشاوره شهرستان اردبیل در شش ماهه دوم سال 1391 بودند. گروه نمونه شامل 200 نفر از کودکان و نوجوانان (88 پسر و 112 دختر) مراجعه کننده به کلینیک­های درمانی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار بود. تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که سه عامل برون­ریزی، درون­ریزی (اضطرابی) و جسمانی­شده قابل استخراج است. همچنین، نتایج نشان داد که دو اختلال مشکلات تفکر و توجه به علت حضور در دو عامل 1 و 3، بیشتر به‌عنوان یک عامل مشترک در آسیب­شناسی روانی کودک و نوجوان عمل می­کنند. بر این اساس می­توان گفت که سه عامل اختلال‌های برون­ریزی، درون­ریزی و جسمانی­شده به‌عنوان اختلال‌های محوری هستند که به‌وسیله سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار قابل شناسایی هستند. مشکلات تفکر، اجتماعی و توجه به‌عنوان عوامل مشترکِ قابل طبقه­بندی محسوب می­شوند. با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت سیاهه رفتاری کودک ابزار مناسبی برای استفاده در موقعیت­های بالینی و پژوهشی است.
 

کلیدواژه‌ها

مینایی، ا. (1385). انطباق و هنجار­یابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خود­سنجی و فرم گزارش معلم. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6(1)، 558-528.
مینایی، ا. (1387). بررسی ساختار عاملی سوالات سندرمی سیاهه رفتاری کودک با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی. مجله روانشناسی تربیتی، 2(7)، 114-93.
Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Teacher's Report Form and 1991 Profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.
Achenbach, T. M., McConaughy, S. H., & Howell, C. T. (1992). Child/adolescent behavioral and emotional problems: Implications of cross-informant correlations for situational specificity. Psychological Bulletin, 101, 213-232.
Achenbach, T. M., & Rescolar, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School – age forms and profiles. Burlington: ASEBA.
Beckstead, J. W. (2002). Confirmatory factory analysis of the Maslach burnout inventory Among Florida Nurses, International Journal of Nursing Studies, 39, 785-792.
Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology: a contextual approach. London: Routledge.
Floyd, F. J., & Widaman, K. F. (1995). Factor analysis in development and refinement of clinical assessment instrument. Journal of Psychological Assessment, 3, 286-299.
Hartman, A. C., Hox J., Auerbach, J., Erol, N., Fonseca, C. A., Mellenberg, G. G., et al. (1999). Syndrome dimensions of the Child Behavior Checklist and Teacher Report Form: A critical empirical evaluation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 1095-1116.
Joreskog, K. G., & Sorbom, B. (2001). LISREL 8: User's reference guide. Chicago: Scientific Software International.

Kvernmo, S., & Heyerdahl, S. (1998). Influence of ethnic factors on behavior problems in indigenous Sami and majority Norwegian adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37(7), 743–751.

Lambert, M. C., Schmitt, N., Samms-Vaughan, M. E., Shin, A. J., Fairclough, M., & Nutter, C. A. (2003). Is it prudent to administer all items for each child behavior checklist cross-informant syndrome? Evaluating the psychometric properties of the youth self-report dimensions with confirmatory factor analysis and item response theory. Journal of Psychological Assessment, 4, 550-568.

McKelvey, R. S., Davies, L. C., Sang, D. L., Pickering, K. R., & Tu, H. C. (1999). Problems and competencies reported by parents of Vietnamese children in Hanoi. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(6), 731-737.

Mollica, R. F., Poole, C., Son, L., Murray, C. C., & Tor, S. (1997). Effects of war trauma on Cambodian refugee adolescent's functional health and mental health status. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36(8), 1098-1106.
Pandina, G. J., Bilder, R. H., Harvey, P. D., Keefe, S. E., Aman, M. G., Gharabawi, G. (2007). Risperidone and cognitive function in children with disruptive behavior disorders. Biological Psychiatry, Neuroscience and Bio-Behavior Review, 14, 253-262.
Pandolfi, V., Magyar, C. I., & Dill, C. A. (2013). An initial psychometric evaluation of the CBCL 6-18 in a sample of youth with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1), 96-108.

Pandolfi, V., Magyar, C. I., & Dill, C. A. (2009). Confirmatory factor analysis of the child behavior checklist 1/5-5 in a sample of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(7), 986-995.

Rousseau, C., & Drapeau, A. (1998). Parent-child agreement on refugee children's psychiatric symptoms: A transcultural perspective. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 629-636.

Russell, S., Subramanian, B., Sudhakar, P., & Russell, S. (2005). Revision and validation of child behavior checklist post-traumatic stress disorder scale in Tamil. International Journal of Disaster Medicine, 3(4), 41-44.
Rutter, M., & Pickles, A. (1990). Improving the quality of psychiatric data: Classification, cause, and course. In: Magnusson, D. & Bergman, L. R. (eds) Data Quality in Longitudinal Research. Cambridge: Cambridge University Press, 32-57.

Sourander, A. (1998). Behavior problems and traumatic events of unaccompanied refugee minors. Child Abuse and Neglect, 22(7), 719-727.

Stanger, C. (1996). Behavioral assessment: An Overview. In M. J. Breen & C. R. Fiedler (Eds). Behavioral Approach to Assessment of Youth with Emotional/ Behavioral Disorders: A Handbook for School- Based Practitioners. Austin Press.
Stevens, G. W., Pels, T., Bengi-Arslan, L., Verhulst, F. C., Vollebergh, W. A., & Crijnen, A. A. (2003). Parent, teacher and self-reported problem behavior in The Netherlands: comparing Moroccan immigrant with Dutch and with Turkish immigrant children and adolescents. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 38(10), 576-85.
Weisz, J. R., Somsong, S., Chaiyasit, W., Weiss, B., Achenbach, T. M., & Eastman, K. L. (1993). Behavioral and emotional problems among Thai and American adolescents: Parent reports for ages 12-16. Journal of Abnormal Psychology, 102(3), 395-402.
Zukauskiene, R., Pilkauskaite-Valickiene, R., Malinauskiene, O., & Krataviciene, R. (2004). Evaluating behavioral and emotional problems with the Child Behavior Checklist and Youth Self-Report scales: cross-informant and longitudinal associations. Medicina, 40, 169-177.