احمد ناصری؛ مهناز خسروجاوید؛ سید موسی کافی ماسوله
چکیده
اختلال اضطراب جدایی از شایعترین اختلال روانی در نوجوانان است که موجب اختلالات شدید جسمانی و روانی میشود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت دوانلویی بر کیفیت روابط موضوعی و مکانیسمهای دفاعی در نوجوانان با اختلال اضطراب جدایی انجام شد. این پژوهش از نوع تجربی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون و گروه کنترل ...
بیشتر
اختلال اضطراب جدایی از شایعترین اختلال روانی در نوجوانان است که موجب اختلالات شدید جسمانی و روانی میشود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت دوانلویی بر کیفیت روابط موضوعی و مکانیسمهای دفاعی در نوجوانان با اختلال اضطراب جدایی انجام شد. این پژوهش از نوع تجربی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم دارای اختلال اضطراب جدایی شهرستان خلخال در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل دادند. از این میان تعداد 30 دانشآموز دارای اختلال اضطراب جدایی بر اساس پرسشنامه اضطراب جدایی مارچ و همکاران (1997) و مصاحبه بالینی ساختار یافته و سایر ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 60 دقیقهای تحت برنامه رواندرمانی پویشی کوتاهمدت دوانلویی قرار گرفتند. برای هر دو گروه در مرحله پیش و پسآزمون از پرسشنامههای روابط موضوعی بل (1995) و مکانیسمهای دفاعی آندروز و همکاران (1993) استفاده شد. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت میتواند بهطور معناداری موجب بهبود کیفیت روابط موضوعی و کاهش مکانیسمهای دفاعی ناسازگار در نوجوانان شود. بر این اساس استفاده از رواندرمانی پویشی کوتاهمدت فشرده دوانلویی میتواند به دانش آموزان دارای اختلال اضطراب جدایی در کاهش مشکلات روانشناختی و افزایش کیفیت روابط کمک کند.
سپیده نایبزاده؛ عباس ابولقاسمی؛ سید موسی کافی ماسوله؛ مهناز خسروجاوید
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر رفتارهای انطباقی/ اجتماعی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش 20 نوجوان دارای اضطراب جدایی بودند که از میان نوجوانان مشغول به تحصیل در پایههای متوسطه اول و دوم مدرسه هنر ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر رفتارهای انطباقی/ اجتماعی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش 20 نوجوان دارای اضطراب جدایی بودند که از میان نوجوانان مشغول به تحصیل در پایههای متوسطه اول و دوم مدرسه هنر و ادبیات تهران در سال تحصیلی 99-1398 شناسایی و بهصورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان مدل گراس را در 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت تکنفره دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای نگرفت. برای گردآوری دادهها در پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای اضطراب جدایی مارچ و همکاران (1997) و پرسشنامه عملکرد انطباقی/ اجتماعی اسپنس و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یک و چند متغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در افزایش رفتارهای انطباقی/ اجتماعی در نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی مؤثر بوده است (001/0>ρ). با توجه به یافتهها به نظر میرسد میتوان از آموزش تنظیم هیجان بهمنظور مدیریت اضطراب و افزایش رفتارهای انطباقی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی بهعنوان برنامه آموزش تکمیلی در کنار سایر روشهای درمانی استفاده کرد.
مریم زینلی؛ مهناز خسروجاوید؛ عباس ابوالقاسمی؛ مریم کوشا
چکیده
با توجه به مشکلاتی که کودکان با نارساییهای عصب تحولی در پردازشهای حسی با آن مواجه هستند؛ پژوهش حاضر باهدف مقایسه ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در کودکان با اختلال یادگیری خاص، اختلال یادگیری غیرکلامی و نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد. روش تحقیق پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل کودکان دختر و پسر 9 تا 12 ساله مراجعهکننده ...
بیشتر
با توجه به مشکلاتی که کودکان با نارساییهای عصب تحولی در پردازشهای حسی با آن مواجه هستند؛ پژوهش حاضر باهدف مقایسه ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در کودکان با اختلال یادگیری خاص، اختلال یادگیری غیرکلامی و نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد. روش تحقیق پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل کودکان دختر و پسر 9 تا 12 ساله مراجعهکننده به مرکز روانپزشکی کودکان، مراکز اختلال یادگیری و مدارس دوره ابتدایی در سال تحصیلی 400- 1399 شهر رشت بودند. تعداد 79 نفر از این کودکان با روش نمونهگیری در دسترس در سه گروه اختلال قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای ادراک دیداری –غیرحرکتی (گاردنر، 1996)، ادراک شنیداری (آلن و سرواتسکا،1994) و سیاهه مشکلات شنوایی (فیشر،1996) استفاده شد. دادههای پژوهش با تحلیل واریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی در متغیر ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در مقایسه با گروه اختلال یادگیری خاص و نقص توجه/ بیشفعالی نمرات پایینتری کسب کردند؛ کودکان با اختلال یادگیری خاص با نارسایی خواندن در مؤلفه (چرخش و وارونگی) ادراک دیداری- فضایی و مؤلفه (دیرش) پردازش زمانی شنیداری در مقایسه با گروه اختلال نقص توجه/ بیشفعالی عملکرد پایینتری داشتند. با توجه به نتایج بهدستآمده و وجود نارساییهای بیشتر کودکان اختلال یادگیری غیرکلامی در مهارتهای پردازش حسی دیداری و شنیداری ضروری است که در حوزه آموزش توجه بیشتری به علائم و نشانههای این اختلال شود تا با مداخله زودهنگام، مشکلات این کودکان کاهش یابد.