آسیه شامرادلو؛ شهلا البرزی؛ دیبا سیف
چکیده
هدف از این پژوهش، مقایسه خودتعیینی و ابعاد آن در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی در سنین 14 سال و بالاتراند که در سال تحصیلی 92- 91 در مدارس شیراز مشغول به تحصیل هستند. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر120 دانشآموز دختر ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مقایسه خودتعیینی و ابعاد آن در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی در سنین 14 سال و بالاتراند که در سال تحصیلی 92- 91 در مدارس شیراز مشغول به تحصیل هستند. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر120 دانشآموز دختر و پسر (60 دانشآموز با کمتوانیذهنی و 60 دانشآموز بدون کمتوانیذهنی) سنین 14 سال و بالاتر بودند که به روش هدفمند از مدارس مربوط به دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی انتخاب شدند. در این پژوهش خودتعیینی و ابعاد آن توسط مقیاس خودگزارش خودتعیینی گومز - ولا و همکاران (2012) مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس دو طرفه و تحلیل واریانس طرحهای تکراری استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان با کمتوانیذهنی نسبت به دانشآموزان بدون کمتوانیذهنی در خودتعیینی و ابعاد آن نمره پایینتری به دست آوردند. در این پژوهش تفاوت معنیداری بر اساس جنسیت در نمره کل خودتعیینی و ابعاد استقلال رفتاری و توانمندسازی روانشناختی مشاهده نشد و تنها در بعد تحققخود بود که بین دختران و پسران تفاوت معنیدار مشاهده شد. از دیگر نتایج پژوهش که در بین ابعاد مختلف خودتعیینی در میان دو گروه دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی، بالاترین رتبه به توانمندسازی روانشناختی و کمترین رتبه به استقلال رفتاری تعلق گرفت. همچنین با توجه به سطح تحصیلات والدین بین دو گروه دانشآموزان با و بدون کم توانیذهنی در نمره کل خودتعیینی و ابعاد آن تفاوت معنیداری وجود دارد.
محمدمهدی تیموری آسفیچی؛ شهلا البرزی؛ قربان همتی علمدارلو؛ فریبا خوشبخت
دوره 4، شماره 16 ، دی 1393، ، صفحه 117-137
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی شهر شیراز بود. این پژوهش از نوع علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونههای پژوهش 160 دانشآموز(80 دانشآموز با کمتوانیذهنی و 80 دانشآموز بدون کمتوانیذهنی) ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی شهر شیراز بود. این پژوهش از نوع علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونههای پژوهش 160 دانشآموز(80 دانشآموز با کمتوانیذهنی و 80 دانشآموز بدون کمتوانیذهنی) که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای اندازهگیری قضاوت اخلاقی از مقیاس قضاوت اخلاقی(گیبز و همکاران،1992) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش آماری تی مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، در سطح (001/0p<) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه دختران و پسران در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0p>). با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که هرگونه برنامهریزی در زمینه ارتقاء ارزشهای اخلاقی و درونی شدن آن، با توجه به رشد شناختی دانشآموزان انجام شود. زیرا بین رشد اخلاقی و رشد شناختی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
مجید امیدی خانکهدانی؛ شهلا البرزی
دوره 4، شماره 13 ، فروردین 1393، ، صفحه 103-118
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جایگاه شغلی و تحصیلات باکیفیت زندگی والدین دانشآموزان کمتوانذهنی خفیف بود. تحقیق بهصورت پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت. افراد شرکتکننده در این پژوهش مشتمل بر 290 نفر از والدین دانشآموزان کمتوانذهنی بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای از بین والدین دانشآموزان کمتوانذهنی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جایگاه شغلی و تحصیلات باکیفیت زندگی والدین دانشآموزان کمتوانذهنی خفیف بود. تحقیق بهصورت پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت. افراد شرکتکننده در این پژوهش مشتمل بر 290 نفر از والدین دانشآموزان کمتوانذهنی بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای از بین والدین دانشآموزان کمتوانذهنی مدارس آموزشپذیر مقطع ابتدایی شهر شیراز انتخاب گردیدند. برای اندازهگیری کیفیت زندگی از مقیاس بهزیستیذهنی فرم بزرگسال استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که بین سطوح شغلی والدین و کیفیت زندگی آنها در سطح 05/0 تفاوت معناداری با گروه شغلی بالا وجود دارد (02/0=P). درزمینۀ سطوح تحصیلی والدین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معناداری بین سطوح تحصیلی و کیفیت زندگی والدین نشان نداد (مادران 08/0=P و پدران 44/0=p). با توجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر به نظر میرسد که جامعه باید در جهتی حرکت کند که فاصله بین میزان درآمد افراد در مشاغل مختلف به کمترین حد برسد.