بهاره محمدی مصیری؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی
چکیده
هدف پژوهش اثر بخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانش آموزان 12-10 ساله دارای اختلال یادگیری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری 45 روزه همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 10-12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری در سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف پژوهش اثر بخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانش آموزان 12-10 ساله دارای اختلال یادگیری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری 45 روزه همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 10-12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان لردگان بود که از طریق نمونهگیری هدفمند تعداد 40 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 15 جلسه آموزشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری (2014) را دریافت نمودند. ابزار پژوهش شامل مقیاس فراشناخت اسپرلینگ و همکاران(2001) ، حافظه فعال دانیمن و کارپینتر (1980)، پرسشنامه چند عاملی حافظه تریرویچ (2002)، پ بار شناختی پاس و ون موئینبوئر (1993) و مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم (2014) بود. دادهها از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری که جلسه آموزشی رو سپری کردند با گروه گواه تفاوت معنیدار وجود دارد. به طوری که آموزشها نه تنها میزان دقت و سرعت آنها را در عملکرد تحصیلی تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه تواناییهای شناختی پایهای آنها نظیر درک مطلب، توالی دقت، توانایی پردازش اطلاعات و همچنین توانایی تفکر حل مسألهی آنان را نیز بهبود میبخشد. همچنین آموزش مهارتهای شناختی به دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری کمک میکند که در برخورد با این گونه مشکلات از راهبردهای مناسب برای حل مشکل استفاده کنند و بتوانند مشکلات خود را حل نمایند.
کامبیز پوشنه؛ علی شریفی؛ نگین معتمدیگانه
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مداخلات بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان با اختلال ریاضی شهر تهران بودند و گروه نمونه را 22 دانشآموز با اختلال ریاضی که با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس ابتدایی ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مداخلات بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان با اختلال ریاضی شهر تهران بودند و گروه نمونه را 22 دانشآموز با اختلال ریاضی که با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس ابتدایی مناطق 1 و 3 شهر تهران انتخابشدهاند تشکیل میدهند. دانشآموزان گروه نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه گواه (12) و آزمایش (10) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 25 جلسه 60-45 دقیقهای به مدت 6 هفته بهوسیله نرمافزار Brain ware safari آموزش دیدند. بهمنظور تشخیص اختلال ریاضی و ارزیابی هوش این دانشآموزان از آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون هوش ریون استفاده شد و بهمنظور سنجش کارکردهای اجرایی و عملکرد حافظه فعال از نرمافزار آزمون علائم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی (CNSVS) در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه گواه بود و بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخلات شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی (01/0 >p) و عملکرد حافظه فعال (01/0 >p) این گروه از دانشآموزان تأثیر مثبت معناداری برجا گذاشته است. ازاینرو به نظر میرسد که برنامههای مداخله شناختی رایانه محور میتواند بهبود عملکرد حافظه فعال و کارکردهای اجرایی را در پی داشته باشد.