حمیده اداوی؛ عزت اله قدم پور؛ محمد عباسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 45 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) بهعنوان حجم نمونه و به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل کارکردهای اجرایی کولیج و همکاران (2002) و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمینوری و مرادی (1384) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تکمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری میان پکیجهای آموزشی استفادهشده در پژوهش بر متغیرها وجود ندارد (45/0P: 57/0:F)؛ بنابراین بر اساس یافتههای این پژوهش بهکارگیری هر دو روش مداخله برای دانشآموزان دارای مشکلات خواندن اثربخش است.
فاطمه پورچیت ساز؛ کاظم برزگر بفرویی؛ مریم زارع
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای نقشهبرداری از داستان و درک مطلب بر بهبود مهارتهای خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات تجربی تک موردی با خط پایه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دارای مشکلات خواندن پایه سوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل داد. بنا به محدودیتهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای نقشهبرداری از داستان و درک مطلب بر بهبود مهارتهای خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات تجربی تک موردی با خط پایه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دارای مشکلات خواندن پایه سوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل داد. بنا به محدودیتهای متعدد شرایط پاندمی کرونا از روش نمونهگیری در دسترس 4دانشآموز پسر انتخاب شدند که درنهایت 3مشارکتکننده در 12جلسه حضور پیدا کردند. از ابزارهای آزمون هوش وکسلر کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی (1384)، برای غربالگری و تعیین خط پایه استفاده گردید و در جلسة آخر پژوهش، از مشارکتکنندهها به کمک ابزار نما پسآزمون به عمل آمد. دادهها با محاسبه درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا تحلیل شد. مطابق یافتههای پژوهش در هر مشارکتکننده از ده مهارت خواندن که بهوسیلة آزمون نما سنجیده شد، در مشارکتکننده اول و سوم شش مهارت و در مشارکتکننده دوم هشت مهارت بهبودیافته است. هر سه مشارکتکننده در خردهآزمونهای قافیه، درک کلمات، حذف آواها، نشانههای حرف و نشانههای مقوله بهصورت مشترک رشد و تغییر معناداری در این مهارتها به دست آوردند. در دو مشارکتکننده اول و دوم خواندن ناکلمات معنادار شد و در دو مشارکتکننده دوم و سوم درک متن معنادار گردید. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که آموزش راهبردهای نقشهبرداری از داستان و درک مطلب سبب بهبود اکثر مهارتهای خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن شده است.