همبودی ADHD و اختلالات مصرف مواد: مروری بر ملاحظات تشخیصی و درمانی

اسماعیل ناصری

دوره 12، شماره 47 ، مهر 1401، ، صفحه 89-114

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.68483.2464

چکیده
  همبودی بین ADHD و اختلالات مصرف مواد (SUDs) حوزه‌ای است که در سال‌های اخیر موردتوجه بالین گران، پژوهش گران و بهداشت عمومی قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اساسی‌ترین مباحث مرتبط با شیوع شناسی، غربال‌گری و مداخلات درمانی برای ADHD همبود با اختلالات مصرف مواد است. با استفاده از روش پژوهش مروری داده‌های مرتبط با استفاده از کلیدواژه‌های ...  بیشتر

اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه‌ای بر انعطاف‌پذیری شناختی دانش آموزان بیش‌فعال ورزشکار

فرشته عموزاده؛ حسن غرایاق زندی؛ منوچهر مرادی سبزوار؛ رضا رستمی؛ علی مقدم زاده

دوره 11، شماره 41 ، فروردین 1400، ، صفحه 47-75

https://doi.org/10.22054/jpe.2021.57509.2264

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای بر انعطاف‌پذیری‌شناختی دانش‌آموزان بیش‌فعال ورزشکار است. در این پژوهش از بین 79 دانش‌آموز ورزشکار مبتلابه اختلال بیش‌فعالی تعداد 30 دانش‌آموز به شکل تصادفی انتخاب‌شده و بر اساس سن و جنس و نتایج پیش‌آزمون که به‌وسیله آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین انجام شد، ...  بیشتر

اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی

معصومه حسین پور؛ زهره رئیسی؛ یوسف گرجی؛ اکرم دهقانی

دوره 11، شماره 41 ، فروردین 1400، ، صفحه 245-272

https://doi.org/10.22054/jpe.2021.57583.2265

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی انجام گرفت. پژوهش حاضر ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 ...  بیشتر

واکاوی اثربخشی نوروفیدبک در درمان اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی

شهروز نعمتی؛ حمید علیزاده

دوره 7، شماره 28 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22054/jpe.2018.26592.1656

چکیده
  اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی اختلالی عصبی-تحولی است که چگونگی مدیریت و درمان آن برای والدین و نیز متخصصان حوزه نارسایی‌های تحولی چالش‌انگیز بوده است، در سال‌های اخیر نوروفیدبک یکی از رویکردهای به‌کار رفته در درمان اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی است که موثر بودن آن در حوزه‌ نارسایی‌های تحولی به‌ویژه اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی ...  بیشتر

اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه‌یار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی‌توجه-بیش‌فعالی (نوع اغلب بی‌توجه)

سمیه رباط میلی؛ احمد برجعلی؛ حمید علیزاده؛ مصطفی نوکنی؛ نورعلی فرخی

دوره 5، شماره 19 ، مهر 1394، ، صفحه 1-126

https://doi.org/10.22054/jpe.2015.1636

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه‌یار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی‌توجه-بیش‌فعالی با تظاهر بی‌توجهی بود. در این پژوهش بازتوانی شناختی رایانه‌یار به وسیله نرم‌افزار گاگنی‌پلاس برای 6 کودک دارای اختلال نارسایی‌توجه-بیش‌فعالی (نوع اغلب بی‌توجه) در قالب پژوهش‌ موردی اجرا شد که آزمودنی‌ها به شکل ...  بیشتر

بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوه‏های فرزندپروری و کاهش نشانه‏های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان

طاهره بهمنی؛ حمیده علیزاده

دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، ، صفحه 27-44

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوه‏های فرزند‏پروری و کاهش نشانه‏های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون و جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده ...  بیشتر