اسماعیل ناصری
چکیده
همبودی بین ADHD و اختلالات مصرف مواد (SUDs) حوزهای است که در سالهای اخیر موردتوجه بالین گران، پژوهش گران و بهداشت عمومی قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اساسیترین مباحث مرتبط با شیوع شناسی، غربالگری و مداخلات درمانی برای ADHD همبود با اختلالات مصرف مواد است. با استفاده از روش پژوهش مروری دادههای مرتبط با استفاده از کلیدواژههای ...
بیشتر
همبودی بین ADHD و اختلالات مصرف مواد (SUDs) حوزهای است که در سالهای اخیر موردتوجه بالین گران، پژوهش گران و بهداشت عمومی قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اساسیترین مباحث مرتبط با شیوع شناسی، غربالگری و مداخلات درمانی برای ADHD همبود با اختلالات مصرف مواد است. با استفاده از روش پژوهش مروری دادههای مرتبط با استفاده از کلیدواژههای اختلال بیش فعالی همراه با نقص در توجه، اختلالات مصرف مواد و همبودی در موتورهای جستجوگر Google Scholar و PubMed و همچنین در پایگاههای دادهای NOORMAGS، SID و irandoc مورد جستجو قرار گرفتند. دادهها نشان دادند ADHD یک عامل خطر برای ابتلای به SUDs است و شیوع ADHD در بین نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به SUDs بهویژه در مراکز بستری معنادار است. سنجش جامع ADHD + SUD توسط یک بالینگر آموزشدیده در حوزههای اعتیاد، تشخیصهای افتراقی ADHD و جمعیتهای خاص، انجام یک مصاحبه تشخیصی استاندارد برای تاریخچه بالینی کامل نشانگان ADHD قبل از شروع مصرف مواد و در طول دورههای پرهیز و همچنین تاریخچه کلی سلامت روانی و جسمی و عملکرد روانی اجتماعی، از دستورالعمل پیشنهادی برای ارزیابی ADHD + SUD هستند. درحالیکه درمان دارویی، عمدتاً داروهای محرک روانی، خط اول و مؤثرترین درمان برای ADHD هستند مداخلات روانی-اجتماعی مختلفی را میتوان در ترکیب با دارو اجرا کرد ازجمله درمان شناختی رفتاری، آموزش روانی، آموزش فراشناختی، آموزش ذهن آگاهی، مربیگری و اصلاح رفتار و همچنین مصاحبه انگیزشی. درمجموع شواهد نشان میدهند درمان ADHD در اوایل دوران کودکی میتواند خطر مصرف مواد بعدی در سنین بالاتر کاهش دهد.
فرشته عموزاده؛ حسن غرایاق زندی؛ منوچهر مرادی سبزوار؛ رضا رستمی؛ علی مقدم زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای بر انعطافپذیریشناختی دانشآموزان بیشفعال ورزشکار است. در این پژوهش از بین 79 دانشآموز ورزشکار مبتلابه اختلال بیشفعالی تعداد 30 دانشآموز به شکل تصادفی انتخابشده و بر اساس سن و جنس و نتایج پیشآزمون که بهوسیله آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین انجام شد، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای بر انعطافپذیریشناختی دانشآموزان بیشفعال ورزشکار است. در این پژوهش از بین 79 دانشآموز ورزشکار مبتلابه اختلال بیشفعالی تعداد 30 دانشآموز به شکل تصادفی انتخابشده و بر اساس سن و جنس و نتایج پیشآزمون که بهوسیله آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین انجام شد، به دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها در دو گروه، دو نوع مختلف تحریک آند تک موضعی و ساختگی بر روی ناحیه (F3) همراه با تحریک کاتد در ناحیه(SO) با شدتجریان 1 میلیآمپر و به مدت 15 دقیقه طی ده جلسه دریافت کردند سپس هر گروه بهطور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از یک ماه یک آزمون پیگیری مطابق با پسآزمون و با استفاده از آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین صورت گرفت و از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری برای آزمون فرض- آماری استفاده شد (05/0≥p). نتایج بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای به روش آنودال تک موضعی بر بهبود انعطافپذیریشناختی دانشآموز با اختلال بیشفعالی اثربخش بود و منجر به تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایشی و کنترلشده است. یافتههای بهدستآمده حاکی از این است که پروتکل اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای به روش آنودال، توانایی بهبود انعطافپذیریشناختی دانشآموزان ورزشکار دارای اختلال بیشفعالی دارد.
معصومه حسین پور؛ زهره رئیسی؛ یوسف گرجی؛ اکرم دهقانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی انجام گرفت. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی انجام گرفت. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 کودک). گروه آزمایش مداخله کارکردهای اجرایی (فیشر و همکاران، 2005) را طی یک ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. . در این بین در گروه آزمایش 3 نفر و در گروه گواه گواه نیز 2 نفر ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اختلال کمتوجهی و بیشفعالی (ADHDQ) و پرسشنامه تعمال مادر- کودک (PCRS) و پرسشنامه عادات خواب کودک (CSHQ) بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل مادر- کودک و مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی و بیشفعالی تأثیر معنادار دارد (001/0p
شهروز نعمتی؛ حمید علیزاده
چکیده
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی اختلالی عصبی-تحولی است که چگونگی مدیریت و درمان آن برای والدین و نیز متخصصان حوزه نارساییهای تحولی چالشانگیز بوده است، در سالهای اخیر نوروفیدبک یکی از رویکردهای بهکار رفته در درمان اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی است که موثر بودن آن در حوزه نارساییهای تحولی بهویژه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی ...
بیشتر
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی اختلالی عصبی-تحولی است که چگونگی مدیریت و درمان آن برای والدین و نیز متخصصان حوزه نارساییهای تحولی چالشانگیز بوده است، در سالهای اخیر نوروفیدبک یکی از رویکردهای بهکار رفته در درمان اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی است که موثر بودن آن در حوزه نارساییهای تحولی بهویژه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی مجادلههایی را به وجود آورده است. هدف پژوهش حاضر معرفی ماهیت، ویژگیها و شواهد پژوهشی پیرامون موثر بودن نوروفیدبک در درمان اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی است. برای این منظور، با استفاده از کلیدواژههای ADHD, Neurofeedback, QEEG-Informed Neurofeedback, Efficacy of Neurofeedback Treatment in ADHD, ADHD and Meta-Analysis, Effect size in Neurofeedback Treatment in ADHD,EEG Biofeedback و در پایگاههای اطلاعاتی شامل Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus ,Elsevier به همراه مقالات مداخلهای موجود در ایران در ارتباط با مداخلات نوروفیدبک برای گروه اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی و تماس شخصی با برخی صاحب-نظران این حوزه، اطلاعات مورد نظر به صورت مروری بررسی شد. علیرغم گزارش موثر بودن نوروفیدبک در درمان اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در مراکز درمانی ایران مواردی مانند مسائل روششناختی، و ویژگیهایی مانند ماهیت، همبودی و فعالیتهای مبتنی بر شواهد، میزان اثربخشی نوروفیدبک را با احتیاط، شک و تردید مواجه میسازد. بر این اساس، نوروفیدبک تنها نوعی روش مداخله ای، و نه درمانی معجزهگر معرفی میکند و چالشهای اخلاقی را پیش روی محققان قرار می دهد. سایر کاربردهای نظری و شواهد تجربی در ارتباط با نوروفیدبک و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی برای مطالعه بیشتر در ادامه متن آمده است.
سمیه رباط میلی؛ احمد برجعلی؛ حمید علیزاده؛ مصطفی نوکنی؛ نورعلی فرخی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی با تظاهر بیتوجهی بود. در این پژوهش بازتوانی شناختی رایانهیار به وسیله نرمافزار گاگنیپلاس برای 6 کودک دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی (نوع اغلب بیتوجه) در قالب پژوهش موردی اجرا شد که آزمودنیها به شکل ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی با تظاهر بیتوجهی بود. در این پژوهش بازتوانی شناختی رایانهیار به وسیله نرمافزار گاگنیپلاس برای 6 کودک دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی (نوع اغلب بیتوجه) در قالب پژوهش موردی اجرا شد که آزمودنیها به شکل دو به دو با خطوط پایه 3، 5 و 7 گانه به مدت 15 جلسه سی دقیقهای وارد مرحله درمان شدند و سپس مرحله پیگیری 1 ماهه اجرا شد. در راستای سنجش تغییرات از آزمون "برو- نرو" و مقیاس درجهبندی شدت مشکلات رفتاری کانرز (فرم والدین و فرم معلم) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درصد کاهش برای هر یک از خردهمقیاسهای بازداری پاسخ (خطای ارایه و بازداری) برای کل آزمودنیها به ترتیب برابر با 71/42% و 91/57% است. به نظر میرسد که بازتوانی شناختی رایانهیار در قالب جلسات فردی، میتواند درمان مؤثری در بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی باشد.
علیرضا مقدس
طاهره بهمنی؛ حمیده علیزاده
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، ، صفحه 27-44
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوههای فرزندپروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و جامعه آماری کلیه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوههای فرزندپروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و جامعه آماری کلیه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده از پرسشنامه نشانههای مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم)، عدهای دانشآموز با این اختلال انتخاب و از نظر متغیرهایی مانند میزان تحصیلات دانشآموز و والدین، سن، محل زندگی، شدت اختلال، و اختلالهای همبود همتاسازی و 40 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای ارزیابی شیوههای فرزندپروری از پرسشنامه فرزندپروری رابینسون، ماندلکو، الس، وهارت (2001)، استفاده شد. مادران گروه آزمایش در جلسات آموزش مدیریت والدین مبتنی بر رویکرد رفتاری بارکلی (1997) شرکت داده شدند. مادران گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری، تفاوت معناداری میان میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در نشانههای اختلال را نشان داده و نمره شدت اختلال گروه آزمایش پس از آموزش کاهش یافته بود. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که نمره شیوههای فرزندپروری خودکامه و سهلگیر مادران کاهش و نمره شیوه مقتدرانه افزایش یافته است. به طور کلی، میتوان به این نتیجه رسید که برنامه آموزش والدین (بارکلی، 1997) سبب بهبود شیوههای فرزندپروری مادران و کاهش نشانههای اختلال در فرزندان شده است