نعمت الله لدنی فرد؛ ستاره شجاعی؛ قربان همتی علمدارلو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بازیهای زبانشناختی بر عملکرد خواندن (سرعت، درکمطلب و دقت خواندن) دانشآموزان پسر با نارساخوانی سنین 8 تا 12 ساله، به روش آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) و به روش نمونهگیری هدفمند از بین دانشآموزان سنین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بازیهای زبانشناختی بر عملکرد خواندن (سرعت، درکمطلب و دقت خواندن) دانشآموزان پسر با نارساخوانی سنین 8 تا 12 ساله، به روش آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) و به روش نمونهگیری هدفمند از بین دانشآموزان سنین 8 تا 12 ساله، از مرکز اختلال یادگیری رودکی شیراز انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون تشخیص خواندن شیرازی- نیلیپور، پیش و پس از اجرای مداخله آموزش برنامه بازیهای زبانشناختی استفاده شد. در فاصله بین پیشآزمون و پسآزمون، افراد گروه آزمایش به مدت 16جلسه 45 دقیقهای، در 8 هفته متوالی تحت آموزش برنامه بازیهای زبانشناختی قرار گرفتند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره(MANCOVA) استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که آموزش برنامه بازیهای زبانشناختی به طور معناداری بر عملکرد خواندن (سرعت، درکمطلب و دقت خواندن) دانشآموزان پسر با نارساخوانی تأثیر دارد (0001/0>p). بنابراین میتوان از برنامه بازیهای زبانشناختی برای بهبود عملکرد خواندن (سرعت، درکمطلب و دقت خواندن) دانشآموزان با نارساخوانی استفاده کرد.
اقدس رنگانی؛ قربان همتی علمدارلو؛ ستاره شجاعی؛ سیدمحسن اصغری نکاح
چکیده
مهارتهای اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی و موفقیت افراد دارد، اما کودکان با اختلال اتیسم مشکل قابل توجهی در مهارتهای اجتماعی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلهی بازیدرمانی عروسکی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر با اختلال اتیسم انجام شد. در این پژوهش 24 دانشآموز پسر 6 تا10 ساله با اختلال اتیسم به روش ...
بیشتر
مهارتهای اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی و موفقیت افراد دارد، اما کودکان با اختلال اتیسم مشکل قابل توجهی در مهارتهای اجتماعی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلهی بازیدرمانی عروسکی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر با اختلال اتیسم انجام شد. در این پژوهش 24 دانشآموز پسر 6 تا10 ساله با اختلال اتیسم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از اجرای آزمون گارز به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 12 نفر) جاگماری شدند. از هر دو گروه پیشآزمون مهارتهای اجتماعی به عمل آمد. سپس گروه آزمایش مداخله بازیدرمانی عروسکی را در 21 جلسهی 45 تا60 دقیقهای دریافت کردند در حالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. پس از پایان جلسات مداخله از هر دو گروه پسآزمون مهارتهای اجتماعی گرفته شد. برای سنجش مهارتهای اجتماعی از مقیاس مهارت اجتماعی استونی و همکاران (2010) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره و تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که میانگین مهارتهای اجتماعی و خرده مقیاسهای آن (توانایی درک هیجانات و احساسات دیگران، توانایی شروع تعامل با دیگران، توانایی حفظ تعامل با دیگران و توانایی پاسخدهی به دیگران) گروه آزمایش در پسآزمون به طور معناداری افزایش یافته است(01/0>p). یافتهها بیانگر تأثیر مداخله بازیدرمانی عروسکی بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر با اختلال اتیسم بود. بنابراین یافتههای پژوهش نه تنها اثربخشی این روش را تأیید میکند بلکه چشمانداز وسیعتر و عمیقتری را نسبت به مداخله بازیدرمانی میگشاید و درمانگران را ترغیب میکند تا بازیدرمانی عروسکی را به عنوان روشی مؤثر در درمان دانشآموزان با اختلال اتیسم مورد ملاحظه قرار دهند.
قربان همتی علمدارلو؛ عباسعلی حسین خانزاده؛ محبوبه طاهر؛ محمدصادق ارجمندی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصورات یادگیری وعادتهای مطالعه دانشجویان با استعداهای درخشان و دانشجویان عادیانجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعة آماری شامل همه دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 242 نفر (141 نفر دانشجوی با استعدادهای درخشان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصورات یادگیری وعادتهای مطالعه دانشجویان با استعداهای درخشان و دانشجویان عادیانجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعة آماری شامل همه دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 242 نفر (141 نفر دانشجوی با استعدادهای درخشان و 141 نفر دانشجوی عادی) به روش هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامههای تصورات یادگیری (پردی و هاتی، 2002) و عادتهای مطالعه (پالسانی و شارما، 1989) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه از نظر تصورات یادگیری کلی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>). با وجود این، میانگین نمره دانشجویان عادی در خردهمقیاسهای یادگیری به عنوان به دست آوردن اطلاعات، یادگیری به عنوان یادآوری و استفاده از اطلاعات، به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان با استعدادهای درخشان بود (05/0P<)، میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان در خردهمقیاسهای یادگیری به عنوان تغییر شخصی، یادگیری به عنوان فرآیندی که به زمان و مکان محدود نیست و یادگیری به عنوان رشد قابلیت اجتماعی به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی بود (01/0P<) و در خردهمقیاس یادگیری به عنوان وظیفه بین دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0P>). افزون بر این یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمره عادتهای مطالعه کلی دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی است (01/0P<). همچنین در خردهمقیاسهای تقسیمبندی زمان، وضعیت فیزیکی، توانایی خواندن، یادداشت کردن و انگیزش یادگیری میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی بود (01/0P<) اما در خردهمقیاسهای حافظه، برگزاری امتحانات و تندرستی بین دو گروه تفاوت معنیداری دیده نشد (05/0P>). با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان گفت که عادتهای مطالعه مناسب مستلزم تصورات یادگیری عمیقتر است. بنابراین پیشنهاد میشود آموزش و یادگیری کاربردیتر شود تا تصورات یادگیری دانشجویان عمیقتر شود و از این طریق عادتهای مطالعه آنها بهبود یابد.
قربان همتی علمدارلو؛ صدیقه رضایی دهنوی؛ محمد مهدی تیموری
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، ، صفحه 57-74
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مسئولیتپذیری بین خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی صورت گرفت.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خواهران و برادران نوجوان12-18 ساله دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 170 نوجوان 12-18 ساله( 80 نفر از آنها خواهر یا برادر با کمتوانیذهنی داشتند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مسئولیتپذیری بین خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی صورت گرفت.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خواهران و برادران نوجوان12-18 ساله دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 170 نوجوان 12-18 ساله( 80 نفر از آنها خواهر یا برادر با کمتوانیذهنی داشتند و 90 نفر از آنها خواهر یا برادر عادی داشتند) به شیوه هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه مسئولیتپذیری نوجوانان برای سنجش مسئولیتپذیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که مسئولیتپذیری خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی به طور معنیداری بیشتر از مسئولیتپذیری خواهران و برادران دانشآموزان عادی است. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان داد که خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی در همه خرده مقیاسهای مسئولیتپذیری به جز وظیفهشناسی نسبت به خواهران و برادران دانشآموزان عادی به طور معنیداری بالاتر هستند.با توجه به یافتههای مذکور پیشنهاد میشود که الگوی مسئولیتپذیری در خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی مورد مطالعه قرار گیرد و از آن برای مسئولیتپذیرتر کردن فرزندان خانوادههای عادی استفاده شود.
قربان همتی علمدارلو؛ عباسعلی حسین خانزاده؛ اعظم مرادی؛ فاطمه فرشچی
دوره 2، شماره 7 ، مهر 1391، ، صفحه 97-114
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطۀ سبک فرزندپروری مادران با رفتار سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعۀ مورد مطالعه را تمامی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر شیراز تشکیل میداد که از میان آن 101 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطۀ سبک فرزندپروری مادران با رفتار سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعۀ مورد مطالعه را تمامی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر شیراز تشکیل میداد که از میان آن 101 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش سبک فرزندپروری مادران از پرسشنامۀ رابینسون و همکاران (1995) و برای سنجش رفتار سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی از پرسشنامۀ رفتار سازشی لمبرت و همکاران (1974) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه پیشبینی کنندة مثبت و معنادار رفتار ضداجتماعی، رفتار طغیانی، رفتار خشونتآمیز و مخرب، رفتار قالبی، انزوا و آشفتگی روانی، تندخویی و رفتار نامناسب اجتماعی است(1./. P<). شایان ذکر است که بر اساس یافتههای این پژوهش بین سبک فرزندپروری اقتداری و خرده مقیاسهای رفتار سازشی رابطهای مشاهده نشد و سبک فرزندپروری اقتداری قادر به پیشبینی هیچ یک از عاملهای رفتار سازشی نبود(5./. P˃). با توجه به یافتههای به دست آمده طراحی برنامههای آموزش خانواده به ویژه برنامههای آگاهی از سبکهای فرزندپروری و اثرات هر یک از آنها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده، رفتار سازشی دانشآموزان با کمتوان ذهنی را بهبود بخشید.
عباسعلی حسینخانزاده؛ قربان همتی علمدارلو؛ محسن بابایی؛ زینب بابایی
دوره 1، شماره 3 ، مهر 1390، ، صفحه 23-54
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرشهای والدین و معلمان دانشآموزان تیزهوش در ارتباط با دو شیوه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده صورت گرفت. روش پژوهش از نوع کاربردی و شیوۀ انجام گرفتن آن زمینهای است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان و والدین دانشآموزان تیزهوش دوره راهنمایی شهر رشت در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل میداد که همه آنها به عنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرشهای والدین و معلمان دانشآموزان تیزهوش در ارتباط با دو شیوه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده صورت گرفت. روش پژوهش از نوع کاربردی و شیوۀ انجام گرفتن آن زمینهای است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان و والدین دانشآموزان تیزهوش دوره راهنمایی شهر رشت در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل میداد که همه آنها به عنوان نمونه (64 نفر معلم و 96 نفر والدین) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش والدین و معلمان دانشآموزان تیزهوش در ارتباط با جاگماری آموزشی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده از روشهای آماری توصیفی مانند فراوانی و درصد و روشهای آمار استنباطی مانند آزمون کالموگروف ـ اسمیرنف و آزمون تی مستقل استفاده شد. به طور کلی نتایج نشان داد که نگرشهای هم والدین و هم معلمان نسبت به رویکرد آموزش تلفیقی منفی و نسبت به رویکرد آموزش جداسازی شده، مثبت میباشد و رویکرد آموزش جداسازی شده را ترجیح میدهند. بر این اساس پیشنهاد میشود وزارت آموزش و پرورش با همکاری متخصصان دانشگاهی به طراحی و اجرای گارگاههای ویژه آشنایی با آموزش تلفیقی برای والدین و معلمان همه دورههای تحصیلی بپردازد و دانش و اطلاعات والدین و معلمان در مورد مزایای آموزش تلفیقی را افزایش دهد تا با تغییر نگرش والدین و معلمان در جهت همسو شدن با نظام آموزش تلفیقی قدمهای عملی بردارد.