مریم صف آرا؛ مینا خانبابایی؛ مینو خانبابایی
چکیده
توجه به شرایط کودکان کمتوانذهنی و تأثیرات نامطلوب این بحران بر مادران با ایجاد تنشهای جسمی، روانی و اجتماعی که منجر به انزوا وکاهش شدید در کیفیت زندگی و امید به زندگی آنها میشود، لازم است ضرورت آموزش مهارت معنوی مورد مداقه قرار گیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر ارتقاء کیفیت زندگی و امید ...
بیشتر
توجه به شرایط کودکان کمتوانذهنی و تأثیرات نامطلوب این بحران بر مادران با ایجاد تنشهای جسمی، روانی و اجتماعی که منجر به انزوا وکاهش شدید در کیفیت زندگی و امید به زندگی آنها میشود، لازم است ضرورت آموزش مهارت معنوی مورد مداقه قرار گیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر ارتقاء کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران با کودک کم توان ذهنی بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.20 مادر با کودک کمتوانذهنی در مدرسه استثنایی شهید ساریخانی شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. اطلاعات کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه امید جمع آوری شد. سپس آموزش مهارتهای معنوی در 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. آزمودنیها پس از اتمام جلسات مجدداً مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد میانگین نمره امید به زندگی در گروه آزمایش از 21/3 ±11/20 قبل از مداخله به 24/3 ±00/26 بعد از مداخله و میانگین نمره کیفیت زندگی گروه آزمایش83 /11±00/67 قبل از مداخله به 10/10±22/72 افزایش معناداری یافت (01/0>p). براساس یافتههای این پژوهش، آموزش مهارتهای معنوی تأثیر مثبتی در ارتقای کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران دارای کودک کمتوانذهنی داشته است
منصور بیرامی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ یزدان موحدی؛ رباب بشارت؛ سجاد کوه پیما
دوره 4، شماره 13 ، فروردین 1393، ، صفحه 29-46
چکیده
برخی پژوهشها نشان دادهاند والدین کودکان اتیستیک و کمتوانذهنی، کیفیت خواب ضعیفی دارند، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه کیفیت خواب در والدین کودکان اتیستیک، کمتوانذهنی و عادی شهر تبریز بود. 45 نفر از والدین سه گروه (هر گروه 15 نفر) به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. والدین کودکان عادی از طریق همتا سازی با گروههای ...
بیشتر
برخی پژوهشها نشان دادهاند والدین کودکان اتیستیک و کمتوانذهنی، کیفیت خواب ضعیفی دارند، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه کیفیت خواب در والدین کودکان اتیستیک، کمتوانذهنی و عادی شهر تبریز بود. 45 نفر از والدین سه گروه (هر گروه 15 نفر) به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. والدین کودکان عادی از طریق همتا سازی با گروههای بالینی انتخاب شدند. پرسشنامه کیفیت خواب (PSQI) جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و آزمون تعقیبی LSD مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد والدین کودکان اتیستیک بدترین کیفیت خواب را نسبت به دو گروه دیگر دارند، بعد از آنها والدین کودکان کمتوانذهنی کیفیت خواب ضعیفتری نسبت به والدین کودکان عادی داشتند. در مؤلفههای اختلال خواب و مصرف دارو تفاوت دو گروه اتیستیک و کمتوانذهنی معنیدار نشد. والدین کودکان کمتوانذهنی و عادی در مؤلفههای کیفیت ذهنی خواب، مصرف دارو و کفایت خواب تفاوت معناداری باهم نداشتند. با توجه به این یافتهها، والدین کودکان اتیستیک و کمتوانذهنی نسبت به والدین کودکان عادی از کیفیت خواب پایین تری برخوردارند.
مجید امیدی خانکهدانی؛ شهلا البرزی
دوره 4، شماره 13 ، فروردین 1393، ، صفحه 103-118
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جایگاه شغلی و تحصیلات باکیفیت زندگی والدین دانشآموزان کمتوانذهنی خفیف بود. تحقیق بهصورت پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت. افراد شرکتکننده در این پژوهش مشتمل بر 290 نفر از والدین دانشآموزان کمتوانذهنی بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای از بین والدین دانشآموزان کمتوانذهنی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جایگاه شغلی و تحصیلات باکیفیت زندگی والدین دانشآموزان کمتوانذهنی خفیف بود. تحقیق بهصورت پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت. افراد شرکتکننده در این پژوهش مشتمل بر 290 نفر از والدین دانشآموزان کمتوانذهنی بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای از بین والدین دانشآموزان کمتوانذهنی مدارس آموزشپذیر مقطع ابتدایی شهر شیراز انتخاب گردیدند. برای اندازهگیری کیفیت زندگی از مقیاس بهزیستیذهنی فرم بزرگسال استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که بین سطوح شغلی والدین و کیفیت زندگی آنها در سطح 05/0 تفاوت معناداری با گروه شغلی بالا وجود دارد (02/0=P). درزمینۀ سطوح تحصیلی والدین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معناداری بین سطوح تحصیلی و کیفیت زندگی والدین نشان نداد (مادران 08/0=P و پدران 44/0=p). با توجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر به نظر میرسد که جامعه باید در جهتی حرکت کند که فاصله بین میزان درآمد افراد در مشاغل مختلف به کمترین حد برسد.
سالار فرامرزی
دوره 3، شماره 12 ، دی 1392، ، صفحه 127-142
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی به لحاظ میزان توجه به مهارتهای زندگی مستقل بود.روش پژوهش تحلیل محتوا بوده، جامعه و نمونه آماری پژوهش را کلیهی کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی (30 جلد، تألیف سال 1388، در 10 ماده درسی) تشکیل داده، که بهصورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی به لحاظ میزان توجه به مهارتهای زندگی مستقل بود.روش پژوهش تحلیل محتوا بوده، جامعه و نمونه آماری پژوهش را کلیهی کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی (30 جلد، تألیف سال 1388، در 10 ماده درسی) تشکیل داده، که بهصورت نمونهی تمام شمار انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی بود و دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و بهوسیلۀ نرمافزار آماری spss تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها نشان داد که میزان توجه کتابهای درسی در مادههای درسی به آموزش مهارتهای زندگی متفاوت است، 54/8 درصد کتابها به آموزش این مهارت پرداختهاند که بهصورت جداگانه بیشترین سهم، مربوط به مهارتهای اجتماعی (6/26 درصد) و مهارتهای شغلیابی (4/23 درصد) و کمترین میزان مربوط به مهارتهای پرورش و مراقبت از کودک (9/0 درصد) و مهارتهای حقوقی (8/0 درصد) است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی بهگونهای متفاوت به آموزش مهارتهای زندگی توجه دارند، به بعضی از مهارتها توجه بیشتر و به بعضی کمترین توجه صورت گرفته است. بنابراین با توجه به اینکه هدف آموزش دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی آماده ساختن دانشآموزان برای زندگی مستقل در جامعه است، ضرورت دارد که کتابهای درسی موردبازنگری قرار گیرند.
احمد یارمحمدیان
دوره 3، شماره 12 ، دی 1392، ، صفحه 165-182
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخلههای روانشناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر بهبود رفتارهای سازشی دانشآموزان کمتوانذهنی انجام گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بدین منظور والدین 36 دانشآموز کمتوانذهنی بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخلههای روانشناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر بهبود رفتارهای سازشی دانشآموزان کمتوانذهنی انجام گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بدین منظور والدین 36 دانشآموز کمتوانذهنی بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس رفتار سازشی وایلند استفاده شد. دادهها با روش آماری کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دانشآموزان کمتوانذهنی در دو گروه آزمایش و کنترل در رفتارهای سازشی نشان داد (001/0p<). بنابراین میتوان نتیجه گرفت کهمداخلههای روانشناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر بهبود رفتارهای سازشی دانشآموزان کمتوانذهنی تأثیر دارد.
عباسعلی حسینخانزاده؛ علیرضا محمدی آریا
دوره 3، شماره 10 ، تیر 1392، ، صفحه 21-44
چکیده
رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی پایههای سازشیافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل میدهند.پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی در محیط کار صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دانشآموزان کمتوانذهنی دوره راهنمایی ...
بیشتر
رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی پایههای سازشیافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل میدهند.پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی در محیط کار صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دانشآموزان کمتوانذهنی دوره راهنمایی استان تهران در سال تحصیلی 88-1387 بود که 142 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی درصد و فراوانی، میانگین و روش تحلیل عاملی انجام شد. نتایج تحلیل دادهها مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی را در محیط کار در 25 مهارت مشخص ساخت. با توجه به این کهمهارتهای اجتماعی از سطوح مختلفی برخوردار هستند که از سوی معلمان برای موفقیت دانشآموزان کمتوان ذهنی در محیط کار اولویت بندی شدند، بنابراین پیشنهاد می شود از مهارتهای اجتماعی شناسایی شده در پژوهش حاضر در برنامهریزی شغلی دانشآموزان کمتوانذهنی استفاده گردد.
آرزو شاه میوه اصفهانی؛ طاهره حیدری؛ احمد عابدی؛ مرضیه توکل نیا
دوره 3، شماره 10 ، تیر 1392، ، صفحه 129-144
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازیهایگروهی در یادگیری مهارتهای روانی- حرکتی کودکان پیش دبستانی کمتوانذهنی (سنین 5 تا 7 سال) بود. اینپژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن شبهآزمایشی بود. برای این هدف، 20پسرپیشدبستانی کمتوانذهنی مدارس ویژه دانشآموزان با کمتوانی ذهنی شهر اصفهان بهشیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب، و به ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازیهایگروهی در یادگیری مهارتهای روانی- حرکتی کودکان پیش دبستانی کمتوانذهنی (سنین 5 تا 7 سال) بود. اینپژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن شبهآزمایشی بود. برای این هدف، 20پسرپیشدبستانی کمتوانذهنی مدارس ویژه دانشآموزان با کمتوانی ذهنی شهر اصفهان بهشیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب، و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترلگمارده شدند(10 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفادهبرای بررسی رشد حرکتی کودکان در پیشآزمون و پسآزمون، آزمون لینکن- اوزرتسکی بودکه به صورت انفرادی اجراگردید. گروه آزمایشطی15جلسه یک ساعته تحت مداخله بازی هایگروهی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. پس از پایانمداخله کودکان هر دو گروه از لحاظ مهارتهایروانی-حرکتی با آزمون لینکن-اوزرتسکیمورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. دادههای حاصل با استفاده از آزمون آماری کواریانسمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایجنشان داد بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای روانی-حرکتی در گروههایآزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد(001/0>P).میزان اندازه اثر69 /0بدست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که بازیهای گروهی مهارتهایروانی-حرکتی کودکان کمتوانذهنی را افزایش میدهد. نتایج تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) نشان داد که تفاوت در خرده مقیاسهایتعادل( 006/0=P)، مهارت انگشتان( 001/0=P)، هماهنگی چشم و دست(001/0=P) مهارت تنه (005/0=P) معنیدار بود، اما در خرده مقیاسهای مهارت عضلات بزرگ دستها(7/0=P) و مهارت بازوها( 17/0=P) و هماهنگی دست و پا(10/0=P) این تفاوت معنیدار نبود. بنابرین میتوان از بازیهای گروهی در کنار سایر روشهابرای تقویت مهارتهای روانی – حرکتی کودکان پیشدبستانی استفاده نمود