مرضیه اسلامیان؛ سید رسول عمادی
چکیده
اختلالهای یادگیری باعث بروز چالشهای متعددی در حوزه تحصیلی دانشآموزان شده و بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان اثر منفی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
اختلالهای یادگیری باعث بروز چالشهای متعددی در حوزه تحصیلی دانشآموزان شده و بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان اثر منفی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه سوم ابتدائی دارای اختلال یادگیری شهرستان اسلامآباد غرب (استان کرمانشاه) بود. از بین دانشآموزان پایه سوم نمونهای هدفمند به تعداد 34 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (17 نفر) و گواه (17 نفر) جایگذاری شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن کرمینوری و مرادی (1384) و آزمون نوشتن محقق ساخته (1397) بود. برای گروه آزمایش 11 جلسه تدریس و تمرین بهصورت تکلیفمحور، اجرا شد و گروه گواه در صف انتظار باقی ماند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش تکلیفمحور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری تأثیر معناداری داشت. بر اساس نتایج میتوان گفت که آموزش تکلیفمحور باعث بهبود و پیشرفت مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری شد. ازاینرو پیشنهاد میشود معلمان دوره ابتدایی از روش آموزش تکلیفمحور برای دانشآموزانی که دارای اختلال خواندن و نوشتن هستند، استفاده کنند.
فرزانه امجدیان؛ اصغر جعفری؛ محمد قمری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شفقت به خود و درمان هیجانمدار در کاهش آسیبپذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک ناتوان یادگیری انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و یک پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری مادران کودکان ناتوان یادگیری مراجعهکننده به مرکز مشاوره پیوند در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شفقت به خود و درمان هیجانمدار در کاهش آسیبپذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک ناتوان یادگیری انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و یک پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری مادران کودکان ناتوان یادگیری مراجعهکننده به مرکز مشاوره پیوند در سال تحصیلی 1399-1400 در شهرستان ملارد بودند. 45 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در یک گروه آزمایش 15 نفره تحت برنامه آموزش شفقت خود، یک گروه آزمایش 15 نفره تحت درمان هیجانمدار و یک گروه 15 نفره کنترل جایگزین شدند. چک لیست علائم SCL-25 دراگوتیس و همکاران (1974) روی سه گروه و برنامههای آموزش شفقتخود گیلبرت (2014) برای یک گروه آزمایش و درمان هیجانمدار گولدمن و گرینبرگ (2015) برای گروه آزمایش دیگر اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش شفقتخود و درمان هیجانمدار آسیبپذیری روانی- بدنی را کاهش میدهند (01/0P<). درمان هیجانمدار تاثیر بیشتری دارد و این تاثیرات در مرحله پیگیری پایدار بودند. از آن جایی که آموزش شفقتخود و درمان هیجانمدار احتمالا منجر به تغییر، تجربه و پذیرش هیجانها میشوند، آسیبپذیری مادران را کاهش میدهند. بنابراین میتوان از این روشهای کارآمد برای بهبود سلامت مادران کودکان ناتوان یادگیری استفاده کرد.
اعظم صالح آبادی؛ علی محمد ناعمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش شفقت بهخود بر امیدواری و باورهای غیرمنطقی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری سبزوار انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی مادران کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا بهناتوانی یادگیری سبزوار در سال تحصیلی 98-1397 بود. بدین منظور ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش شفقت بهخود بر امیدواری و باورهای غیرمنطقی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری سبزوار انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی مادران کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا بهناتوانی یادگیری سبزوار در سال تحصیلی 98-1397 بود. بدین منظور تعداد 40 مادر کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بر حسب شرایط ورود به پژوهش بهعنوان نمونه به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش(20نفر) وگواه (20نفر) جایگزین شدند. پس از انجام پیشآزمون به کمک پرسشنامههای امیدواری و باورهای غیرمنطقی، گروه آزمایشی ده جلسه (هرهفته یک جلسه) 75دقیقهای برنامة آموزش شفقت بهخود را دریافت کرد. درحالی که گروه گواه هیچ برنامة مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان دورة آموزشی از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آمارتوصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) باکمک نرم افزار (spss ویراست 23) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش شفقت بهخود سبب افزایش امیدواری و کاهش باورهای غیر منطقی در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری سبزوار شده است. بنابراین، آموزش شفقت بهخود بک برنامة مداخلهای موثر برای کمک به مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری است.
یوسف دهقانی؛ صادق حکمتیان؛ مرضیه پاسالاری
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیریتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دبستانی مدارس شهر بوشهر که در سال تحصیلی97-1396 مشغول به تحصیل بودند، میباشد. آزمودنیهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسه امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیریتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دبستانی مدارس شهر بوشهر که در سال تحصیلی97-1396 مشغول به تحصیل بودند، میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 100 دانشآموز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای امید تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی اسفاده شد. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها در مورد دو گروه دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری در امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیریتحصیلی تفاوت معنا داری وجود دارد (۰۰۱/0˂ P). این نتایج نشان میدهد که وجود امیدتحصیلی و سرزندگیتحصیلی پایین و همچنین درگیری تحصیلی پایین در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با ایجاد تعلل در تکالیف تحصیلی و عدم ایجاد انگیزه مثبت، نقش مؤثری در افت تحصیلی و بالطبع تداوم این اختلال در این دانشآموزان میشود. لذا میتوان از طریق آموزش و اعمال روشهای مناسب تربیتی، موجبات عملکرد تحصیلی بهتر و سلامت روانی این دانش آموزان را فراهم آورد و همچنین زمینه پیشرفت همه جانبهای را برای دانشآموزانی که از لحاظ امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیری تحصیلی پایین هستند را مهیا کرد.
اکرم آبباریکی؛ بیتا شلانی
چکیده
اختلال یادگیری ویژه، یک اختلال عصبی تکاملی است. دانشآموزان مبتلا به این اختلال علاوه بر مشکلات تحصیلی، سطح بالایی از مشکلات اجتماعی_ هیجانی دارند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازیدرمانی با کلمات احساسی بر نارسایی هیجانی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون_پسآزمون بود. جامعه آماری شامل ...
بیشتر
اختلال یادگیری ویژه، یک اختلال عصبی تکاملی است. دانشآموزان مبتلا به این اختلال علاوه بر مشکلات تحصیلی، سطح بالایی از مشکلات اجتماعی_ هیجانی دارند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازیدرمانی با کلمات احساسی بر نارسایی هیجانی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون_پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهر کرمانشاه بود که نمونهای به حجم 24 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 30 دقیقهای و دو بار در هفته به بازی کلمات احساسی پرداختند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بازیدرمانی با کلمات احساسی موجب کاهش نارسایی هیجانی این کودکان شده است (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد بازیدرمانی با کلمات احساسی می تواند به عنوان روشی مناسب در کاهش نارسایی هیجانی کودکان به کار رود، این نوع از بازیدرمانی با بیان نمادین احساسات توان ابراز هیجانات منفی مثل اضطراب را افزایش داده و منجر به سازگاری عمومی میگردد.
علیرضا بخشایش؛ کاظم برزگر بفروی؛ وجیهه مرادی عجمی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن اجرا شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندن در شهر یزد بودند که از میان آن ها 32 دانش آموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن اجرا شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندن در شهر یزد بودند که از میان آن ها 32 دانش آموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش تجدیدنظر شده وکسلر کودکان (WISC-R)، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و فرم مصاحبه بالینی بود. داده ها از طریق تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه کاری میتواند عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی خواندن را بهبود بخشد (001/0>p). با توجه به نتایج پژوهش، آموزش حافظه کاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد خواندن در این دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. واژههای کلیدی: ناتوانی یادگیری، ناتوانی خواندن، حافظه کاری، عملکرد خواندن
نیلوفر میکاییلی؛ معصومه اسمعیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نظریه ذهن و کارکرد اجرایی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر علی- مقایسه ای است. جامعه ی آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی دبستانی شهر اردبیل می باشد که در سال تحصیلی 91-92 در مدارس شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نظریه ذهن و کارکرد اجرایی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر علی- مقایسه ای است. جامعه ی آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی دبستانی شهر اردبیل می باشد که در سال تحصیلی 91-92 در مدارس شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 60 دانش آموز (30 نفر دانش آموز عادی و 30 نفر دانش آموز مبتلا به ناتوانی یادگیری) بود. دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری به صورت تصادفی ساده از مرکز توانبخشی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری شهر اردبیل انتخاب شدند. همچنین 30 دانش آموزان عادی به شیوه همتاسازی بر اساس سن، جنسیت و پایه تحصیلی به صورت تصادفی خوشهای از مدارس عادی استان اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری داده های پژوهش از آزمون باور نادرست دسته اول و دوم، آزمون ایجاد نقش و خرده آزمون حافظه ارقام استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) به کار رفت. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری در سطوح اول و دوم نظریه ذهن تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0P<). همچنین بر اساس نتایج، دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی در کارکردهای اجرایی تفاوت معنی داری داشتند. (05/0P<). در مجموع میتوان گفت کودکان دارای ناتوانی یادگیری دارای نقص در مهارتهای نظریه ذهن هستند و اینکه کودکان با ناتوانیهای یادگیری در مقایسه با کودکان عادی دارای ضعف درکنشهای اجرایی هستند که باید با ابزارهای استاندارد ارزیابی و مداخلات متناسب برای آنها طراحی شود.
رحیم مرادی؛ حسن ملکی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. به همین منظور با اجرای یک پژوهش آزمایشی از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس شهر خرم آباد، 40 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. به همین منظور با اجرای یک پژوهش آزمایشی از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس شهر خرم آباد، 40 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزشی ولرند بود. پیشآزمون انگیزش تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، نخست معلم درس خود را ( چهار عمل اصلی) به طور کامل به دانشآموزان ارایه داد و از بازی رایانهای به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم ریاضی، به روش مرسوم خود ادامه داد. سپس پسآزمون انگیزش تحصیلی توسط پژوهشگر اجراء شد. تحلیل داده ها با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در انگیزش تحصیلی گروه آزمایشی درمقایسه با گروه کنترل ایجاد شد(001/0 p≥). نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع، تفریق، ضرب و تقسیم باعث افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی میشود. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد می شود که در آموزش مفاهیم ریاضی از فناوریهای نوین آموزشی به ویژه بازی های رایانهای استفاده شود.
سجاد بشرپور
دوره 3، شماره 12 ، دی 1392، ، صفحه 183-202
چکیده
یکی از هستههای اصلی ناتوانیهای یادگیری، نارسایی در توجه میباشد. جهت بررسی این امر، هدف پژوهش حاضر مقایسه کنترل توجه و حواسپرتی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود. بدین منظورتعداد 3 گروه دانشآموز با ناتوانی یادگیری (15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفر با نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر ...
بیشتر
یکی از هستههای اصلی ناتوانیهای یادگیری، نارسایی در توجه میباشد. جهت بررسی این امر، هدف پژوهش حاضر مقایسه کنترل توجه و حواسپرتی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود. بدین منظورتعداد 3 گروه دانشآموز با ناتوانی یادگیری (15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفر با نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر سه ناتوانی) که از بین دانشآموزان مراکز ناتوانیهای یادگیری اداره آموزشوپرورش شهر ارومیه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده بودند و یک گروه تصادفی 15 نفری از دانشآموزان عادی در این مطالعه علّی- مقایسهای شرکت کردند. بعد از انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته برای ناتوانیهای یادگیری جهت تأیید یا رد نوع تشخیص، از این دانشآموزان خواسته شد با کمک پژوهشگر به مقیاس کنترل توجه و حواسپرتی پاسخ دهند. دادههای بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنیدار (LSD) تحلیل شد.نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات گروهها در میزان تمرکز توجه، نمره کلی کنترل توجه و میزان حواسپرتی وجود دارد. نتیجه آزمون تعقیبی نیز آشکار کرد که این تفاوت بین گروه عادی با گروههای با ناتوانی یادگیری میباشد؛ یعنی تفاوت معنیداری بین سه گروه با ناتوانی یادگیری ازنظر این متغیرها به دست نیامد. این نتایج آشکار میکنند که کودکان با ناتوانی یادگیری کنترل توجهی پایین و حواسپرتی بالایی نسبت به گروه عادی دارند. همچنین سه گروه با ناتوانی یادگیری ازنظر کنترل توجه و حواسپرتی همگن میباشند.