مقاله پژوهشی
حمزه میرزائی؛ سالار فرامرزی؛ مجتبی جهانی فر؛ امیر مثنوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای بر درگیری تحصیلی و هنجارگریزی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلالات یادگیری خاص ریاضی در مقطع تحصیلی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای بر درگیری تحصیلی و هنجارگریزی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلالات یادگیری خاص ریاضی در مقطع تحصیلی سوم و چهارم دبستان در شهر اصفهان سال تحصیلی 1401-1402 بود که از این میان آنها 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و درنهایت بهصورت تصادفی دو گروه 15 نفری (آزمایش و گواه) تقسیم شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه هنجارگریزی تحصیلی کلارک و همکاران (2015) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریوه (2013) را برای پیشآزمون تکمیل کردند. در ادامه برای گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه و هر جلسه 45 تا 60 دقیقه بهصورت حضوری بسته آموزشی موردنظر، اجرا شد. درحالیکه گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. در پایان دو گروه آزمایش و گواه، پرسشنامه هنجارگریزی تحصیلی و پرسشنامه هنجارگریزی تحصیلی را بهعنوان پسآزمون تکمیل نمودند. درنهایت دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار SPSS-24 تجزیهوتحلیل شدند. تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای بهطور معنیداری منجر به بهبود درگیری تحصیلی و هنجارگریزی تحصیلی شده است (001/0>p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای در افزایش درگیری تحصیلی و کاهش هنجارگریزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی مؤثر بوده و ماندگاری آن بعد از دو ماه پابرجا مانده است.
مقاله پژوهشی
امید عیسی نژاد؛ اوین محمدی
چکیده
تربیت و مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه توسط والدین امری مهم و چالشبرانگیز است. یکی از این رویکردها که در دهههای اخیر در ایران به بررسی میزان اثر آن توجه بسیار شده است معنادرمانی میباشد. هدف این فراتحلیل تعیین میزان اثربخشی معنادرمانی بر والدین کودکان با نیازهای ویژه بود. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل با یکپارچه ...
بیشتر
تربیت و مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه توسط والدین امری مهم و چالشبرانگیز است. یکی از این رویکردها که در دهههای اخیر در ایران به بررسی میزان اثر آن توجه بسیار شده است معنادرمانی میباشد. هدف این فراتحلیل تعیین میزان اثربخشی معنادرمانی بر والدین کودکان با نیازهای ویژه بود. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر معنادرمانی را مشخص میکند. 9 پژوهش که ازلحاظ روششناسی قابلیت بررسی داشتند و بین سالهای 1390 تا 1400 منتشر شده بودند، انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. منابع جستجوی دادهها بانک منابع اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه مجلات علمی مگیران، بانک اطلاعات نشریات کشور و مرجع دانش سیویلیکا بودند. تجزیهوتحلیل دادهها و محاسبه اندازه اثر با استفاده از نرمافزار CMA2 و شاخص g هدجز انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد که بررسی ناهمگنی اثرات با استفاده از آزمون کیو کوکران (Cochran's Q) مقدار Q برابر با 30/153 و مجذور I برابر با 17/92 به دست آمد که معنیدار است (001/0 > p). درنتیجه اندازههای اثر ناهمگن بوده و برای تحلیل تأثیرات باید مدل اثر تصادفی مدنظر قرار گیرد. اندازه اثر تصادفی برابر با 08/1 است، به همین ترتیب مقدار g هجز تصادفی برابر با 04/1 به دست آمد. بنابر این میتوان گفت معنادرمانی بر والدین کودکان با نیازهای ویژه اثر بالایی داشته است.
مقاله پژوهشی
فاطمه جعفرخانی؛ هدا محسنی فرد؛ آذین یزدی؛ مژگان قنات
چکیده
مطالعه حاضر به دنبال ارائه یک چشمانداز کلی از مقالات مروری کتابسنجی در زمینه نارساخوانی با بازیآموزی بود. به همین سبب مروری بر مرورهای مرتبط در زمینه نارساخوانی و بازیآموزی داشته است. در این مطالعه 31 مقاله مروری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند که از نکات پیشنهادشده توسط بلاک و فیش برای تجزیهوتحلیل کتابسنجی جهت ارزیابی ساختار ...
بیشتر
مطالعه حاضر به دنبال ارائه یک چشمانداز کلی از مقالات مروری کتابسنجی در زمینه نارساخوانی با بازیآموزی بود. به همین سبب مروری بر مرورهای مرتبط در زمینه نارساخوانی و بازیآموزی داشته است. در این مطالعه 31 مقاله مروری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند که از نکات پیشنهادشده توسط بلاک و فیش برای تجزیهوتحلیل کتابسنجی جهت ارزیابی ساختار و توسعه موضوعی و نشان دادن جهتهای تحقیقاتی آینده در حوزه نارساخوانی و بازی پیروی و تحلیل انجام شد. جنبههای مختلف تحقیق نارساخوانی با روش کتابسنجی ازجمله شناسایی مقالات پراستناد، دانشگاهها و کشورهای پیشرو همچنین تکامل موضوع و روند این حوزه شناسایی شد. نتایج این تحلیل نشان داد که بازیآموزی در مطالعات مرتبط با نارساخوانی بهخوبی توسعه پیداکرده و متداولترین کلمات کلیدی در آنان پس از نارساخوانی، اختلالات یادگیری و اسید امگا 3، مداخله مبتنی بر بازی، بازیهای جدی و آگاهی واجشناختی بود.
مقاله پژوهشی
زهرا محمدی؛ امیر قمرانی
چکیده
با توجه به افزایش شیوع اختلالات هیجانی -رفتاری در فرزندان و چالشهایی که این فرزندان و خانوادههای آنان را درگیر میکند، بالا بردن سطح کیفیت تعاملات خانوادگی مخصوصاً تعامل مادران با فرزندان، اهمیت پیدا میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تعامل مادر -کودک بر اساس الگوی پرسید، بر فلسفه فراهیجانی مادران و مشکلات هیجانی-رفتاری ...
بیشتر
با توجه به افزایش شیوع اختلالات هیجانی -رفتاری در فرزندان و چالشهایی که این فرزندان و خانوادههای آنان را درگیر میکند، بالا بردن سطح کیفیت تعاملات خانوادگی مخصوصاً تعامل مادران با فرزندان، اهمیت پیدا میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تعامل مادر -کودک بر اساس الگوی پرسید، بر فلسفه فراهیجانی مادران و مشکلات هیجانی-رفتاری در فرزندان بود. این پژوهش، یک پژوهش نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، مادران فرزندان دارای اختلالات هیجانی رفتاری در شهر اصفهان در سال 1401 بودند که 30 نفر از این جامعه بهعنوان نمونه انتخابشده و 15 نفر بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر نیز بهتصادف در گروه کنترل گمارش شدند. مادران گروه آزمایش، در 6 جلسه 60 دقیقهای آموزش تعامل مادر-کودک بر اساس الگوی پرسید، شرکت کردند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. هر دو گروه، ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه فلسفه فراهیجانی ایولینی کو (۲۰۰۶) و سیاهه اختلالات رفتاری آخنباخ (2001) را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از آخرین نسخه نرمافزار SPSS(26.00) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد، مقادیر هر دو متغیر در گروه کنترل و آزمایش در مرحله پسآزمون دارای تفاوت معنادار بودند (سطح معناداری کمتر از 05/0)؛ بنابراین این مداخله بر (فلسفه فراهیجانی (568/201 =F و P=0001/0) و مشکلات هیجانی و رفتاری (588/36=F و 0001/0=P))، تأثیر مثبت و معناداری در سطح 05/0=α داشت. لذا تعامل مادر-کودک بر اساس الگوی پرسید، در بهبود فلسفه فراهیجانی مادران و کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری در نوجوانان ۱۱-۱۴ سال مؤثر است. با توجه به اهمیت عملکرد مادر در ارتباط با فرزندان، ارائه آموزش به مادران در جهت تقویت ارتباط با فرزند، در کاهش و کنترل مشکلات هیجانی و رفتاری فرزندان، میتواند مؤثر واقع شود.
مقاله پژوهشی
علی شبان زاده؛ محمد باقر حسنوند
چکیده
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی طرحواره درمانی بر علائم اختلال اضطراب در مادران دارای کودک دچار اختلال تحولیهوشی در شهرستان قدس انجام شد. این مطالعه از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مادران دارای کودک دچار اختلال تحولیهوشی شهرستان قدس در سال تحصیلی 1402-1401 ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی طرحواره درمانی بر علائم اختلال اضطراب در مادران دارای کودک دچار اختلال تحولیهوشی در شهرستان قدس انجام شد. این مطالعه از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مادران دارای کودک دچار اختلال تحولیهوشی شهرستان قدس در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس ۳۰ نفر انتخاب شد و بهصورت تصادفی در ۲ گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه اضطراب بک (1998) بهعنوان پیشآزمون توسط هر دو گروه تکمیلشده سپس گروه آزمایش ۱۲ جلسه طرحواره درمانی را دریافت نمودند و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند. سپس از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که طرحواره درمانی بر کاهش علائم اختلال اضطراب (290/0h=) تأثیر مثبت و معناداری داشتند (005/0P<). بهکارگیری طرحواره درمانی بهعنوان یک درمان مؤثر میتواند بر کاهش علائم اختلال اضطراب مادران دارای کودک دچار اختلال تحولیهوشی تأثیر گذاشته و بر بهبود وضعیت روانی و زندگی روزمره آنها کمک کند.
مقاله پژوهشی
اسماعیل خانجانی؛ محمدرضا بیات؛ سیدمحمدرضا علویزاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر بهره حسی حرکتی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن بود. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون و پیگیری سهماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر بهره حسی حرکتی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن بود. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون و پیگیری سهماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن شهر اراک در تابستان سال 1402 بودند که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 30 نفر از آنها انتخاب شدند و با استفاده از گمارش تصادفی در گروههای 10 نفری رایانهیار، واقعیت مجازی و گواه قرار مورد مداخله قرار گرفتند و توسط تکلیف سنجش حافظه کاری کرچنر (1985) سنجش شدند. سپسشرکت کنندگان بعد از سه ماه جهت انجام آزمون پیگیری، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. گروه گواه نیز در طی پژوهش هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. در پایان نیز برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل واریانس چندمتغیره با آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافتهها: هر دو مداخله توانبخشی شناختی رایانهیار و واقعیت مجازی توانستند باعث بهبود و افزایش میزان بهره شنیداری و دیداری و حافظه کاری در شرکتکنندگان گروه آزمایش شوند و این اثربخشی در آزمون پیگیری 3 ماهه نیز حفظ شد. ازنظر شدت اثربخشی نیز نتایج نشان داد که گروه توانبخشی شناختی رایانهیار در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری، اثربخشی بیشتری داشت (0001/0. P). نتیجهگیری: از هر دو درمان، بهخصوص درمان مبتنی بر توانبخشی شناختی رایانهیار میتوان در افزایش بهره حسی حرکتی و حافظه فعال بهره گرفت تا بتوان میزان شدت اختلال خواندن را کاهش داد.
مقاله پژوهشی
بهاره محمدی مصیری؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانشآموزان 10 تا 12 ساله با اختلال ویژه یادگیری بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون به همراه دوره پیگیری 45 روزه و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 10 تا 12 ساله مبتلا به ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانشآموزان 10 تا 12 ساله با اختلال ویژه یادگیری بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون به همراه دوره پیگیری 45 روزه و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 10 تا 12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان لردگان بود. از طریق نمونهگیری هدفمند، 40 دانشآموز انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 15 جلسه آموزشی، مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری (2014) را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس فراشناخت اسپرلینگ و همکاران (2001)، حافظه فعال دانیمن و کارپینتر (1980)، پرسشنامه چندعاملی حافظه تریوریچ (2002)، بار شناختی پاس و ون موئینبوئر (1993) و مقیاس هوش وکسلر کودکان، ویرایش پنجم (2014) بود. دادهها از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری که جلسات آموزشی را گذراندهاند و گروه گواه، تفاوت معنیدار وجود دارد (0/001 = P). میزان این تفاوت در متغیرهای پژوهش در مرحله پسآزمون برابر با 998/0 و در مرحله پیگیری برابر با 977/0 است؛ بهعبارتدیگر، 8/99 درصد از تفاوتهای فردی در متغیرهای پژوهش شامل مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بار شناختی در مرحله پسآزمون و 7/97 درصد در مرحله پیگیری مربوط به عضویت گروهی یا مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانشآموزان 10 تا 12 ساله دارای اختلال ویژه یادگیری تأثیر معناداری داشته و اثرات آن در طول زمان باقی مانده است. ازاینرو، پیشنهاد میشود که بهمنظور بهبود مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بار شناختی دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری، روانشناسان و مشاوران از مداخلات درمانی کارکردهای اجرایی ناگلیری بهرهبرداری نمایند.
مقاله پژوهشی
معصومه طیب لی؛ یوسف جلالی
چکیده
یکی از نقایص اساسی کودکان با کمتوانی ذهنی که در اغلب کارکردهای آنها اختلال عمدهای ایجاد میکند، نظریه ذهن ضعیف است. این پژوهش بهمنظور طراحی یک برنامه آموزشی مبتنی بر بازیهای گروهی و تعیین اثربخشی آن بر نظریه ذهن و عزتنفس کودکان با کمتوانی ذهنی خفیف انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون ...
بیشتر
یکی از نقایص اساسی کودکان با کمتوانی ذهنی که در اغلب کارکردهای آنها اختلال عمدهای ایجاد میکند، نظریه ذهن ضعیف است. این پژوهش بهمنظور طراحی یک برنامه آموزشی مبتنی بر بازیهای گروهی و تعیین اثربخشی آن بر نظریه ذهن و عزتنفس کودکان با کمتوانی ذهنی خفیف انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان با کمتوانی ذهنی خفیف شهر تهران در مقطع ابتدایی دوم بود که در سال تحصیلی 1402- 1401 در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش 28 دانشآموز پسر بود که با نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 14 نفره آزمایش و کنترل گمارده شد. ابزارهای پژوهش آزمون نظریه ذهن استیرنمن (1999) و مقیاس عزتنفس روزنبرگ (1965) بود. برنامه مداخلهای طی 24 جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا و دو ماه بعد، پیگیری انجام شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی پژوهش حاضر از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است. همچنین، این برنامه تأثیر معناداری بر بهبود نظریه ذهن و عزتنفس داشت (001/0p< ) و این تأثیر با گذشت دو ماه همچنان پایدار بود. والدین، معلمان، روانشناسان و مراکز توانبخشی میتوانند از بازیهای موجود در برنامه آموزشی این پژوهش جهت بهبود نظریه ذهن و عزتنفس کودکان با ناتوانی هوشی خفیف بهره بگیرند.
مقاله پژوهشی
رضاعلی طرخان؛ زهرا هاشمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تابآوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که به دلیل مشکلات تحصیلی و یادگیری به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تابآوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که به دلیل مشکلات تحصیلی و یادگیری به هشت مرکز مشاوره در تهران مراجعه کردند و در ارزیابی دارای اختلال یادگیری تشخیص داده شدند؛ که از بین آنها تعداد 150 دانشآموز (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای تابآوری والدین سوزوکی و همکاران (2015)، کیفیت زندگی کودکان پتری، میس و ولاسکمپ (2009) و فرزندپروری مثبت لگار و همکاران (2006) بود. نتایج نشان میدهد مدل پژوهش با دادههای جمعآوریشده برازش مطلوبی دارد. همچنین تابآوری والدین بر فرزندپروری مثبت و کیفیت زندگی کودکان اثر مستقیم دارد. اثر غیرمستقیم تابآوری والدین بر کیفیت زندگی کودکان باواسطه گری فرزندپروری مثبت نیز معنیدار بود. در کل متغیرهای پژوهش 56 درصد کیفیت زندگی کودکان را پیشبینی میکند. بدین ترتیب باید گفت که تابآوری والدین میتواند هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق فرزندپروری مثبت بر کیفیت زندگی کودکان مؤثر باشد. نتایج این پژوهش پیامآور آن است که ادراک مثبت از فرزندپروری، والدین را قادر میسازد تا مشکلات مربوط به فرزندانشان را بهطور مثبت باز طراحی و تنظیم مجدد کنند. درواقع ادراک مثبت میتواند والدین را در ارائه فرزندپروری مثبت، مانند تشویق فرزندان، پذیرش محدودیتها و پرورش توانایی فرزندان خود حمایت کند. دستاندرکاران تعلیموتربیت جهت بالا بردن سطح کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری، میتوانند به آموزش و ارتقای تابآوری و فرزندپروری مثبت والدین آنها بپردازند.